L’estudi realitzat en els trens i instal·lacions de Metrovalencia per a detectar la presència de COVID-19 ofereix resultats negatius

Publicat
Arxivat com Corporatiu, Notícies.

  • El conseller Arcadi España ha presentat este informe que s’ha elaborat en col·laboració amb l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments i el Consell Superior d’Investigacions Científiques
  • Com a part d’este treball, s’han analitzat mostres d’elements d’estacions, unitats en circulació i filtres d’aire condicionat

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha anunciat que l’estudi realitzat per a determinar la presència de COVID-19 en les instal·lacions i trens de Metrovalencia ha oferit un resultat negatiu. “Cap de les mostres arreplegada ha donat presència de coronavirus, la qual cosa significa que el treball fet en prevenció ha donat els seus fruits”, ha ressaltat en la presentació de l’estudi.
L’obtenció de mostres i posterior anàlisi que ha permés aconseguir esta conclusió ha sigut possible gràcies a la col·laboració entre Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), i l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments (IATA), que depén del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) del Ministeri de Ciència i Innovació.
Arcadi España ha explicat que “es tracta d’una actuació que se suma a què ja s’apliquen per part de FGV per a poder garantir, tant als viatgers i viatgeres com als treballadors i treballadores, la confiança de viatjar i treballar en un ambient segur, pel que fa a la prevenció sanitària, i que permet comptar amb la informació precisa de l’existència o no de COVID-19”.
Així mateix, el conseller ha afegit que este informe “és fonamental per a aconseguir la transparència que és la millor forma de transmetre confiança”. Així ha subratllat que és la primera vegada que “en Ferrocarrils, i crec que en l’administració, es fa un estudi d’estes característiques per a localitzar i analitzar la presència del coronavirus”.
Per al titular de Mobilitat, “era un estudi necessari per a saber on ens estàvem movent i per a comprovar si les mesures que estem prenent eren efectives o calia adoptar altres mesures addicionals”.
En este sentit ha indicat que estos estudis es van a mantindre en el temps i a mesura que vaja augmentant el nombre d’usuaris es continuaran realitzant estes anàlisis.
En este procés s’han analitzat mostres de diversos elements d’estacions, trens i filtres d’aire condicionat. Fins a la data s’han estudiat 37 mostres (33 escovillons i 4 filtres). En totes les mostres d’escovillons i filtres d’aire es van obtindre valors de recuperació del coronavirus porcí entre el 40 i 60%, validant els resultats.
El conseller ha explicat que “en els últims dies també s’ha realitzat una mateixa campanya d’arreplega de mostres en el TRAM d’Alacant, en l’estació de Luceros, al ser la que més viatgers registra diàriament i punt d’enllaç de les Línies 1, 2, 3 i 4 i en dos trens. Després d’esta primera mostra de proves i posterior anàlisi, els treballs continuaran els mesos de juliol i setembre”.
Obtenció de mostres i anàlisi
Les mostres preses van ser seleccionades en les zones de major afluència i amb els elements que estan més en contacte amb els usuaris i usuàries de FGV. Així, s’han buscat sempre les pitjors condicions: estacions i trens d’alta afluència i elements de molt contacte. L’operació de mostreig es va repetir posteriorment a la neteja que es realitza de manera habitual.
Les estacions de Xàtiva i Colón han sigut seleccionades per ser les de major afluència. Les mostres s’han arreplegat en escales mecàniques; zones de pas; polsadors de l’ascensor; màquines expenedores, i passamans.
Respecte als trens, s’han obtingut mostres d’unitats que han circulat entre les 6 i les 22 hores i per zones de gran afluència. Els punts de control s’han fixat sobre portes interiors; baranes; botó i maneta d’obertura d’eixida i entrada; i interior de la trapa del filtre d’aire condicionat. Les mostres es van rebre en les instal·lacions de l’IATA-CSIC per a realitzar el corresponent anàlisi i informe.
Mesures de prevenció en trens i estacions
El conseller ha recordat que “des de mitjans de març, abans que es declarara l’estat d’alarma, en FGV s’han anat adoptant i continuen implementant-se diferents mesures per a fer front a l’emergència sanitària provocada per la COVID-19”. En tots els departaments s’han desenvolupat actuacions organitzatives i tècniques que han permés fer front a esta nova realitat, d’acord amb les directrius establides per les autoritats estatals i autonòmiques».
Arcadi España ha destacat que “una vegada més, l’empresa ha respost com a servei públic de transport, i ha complit en tot moment i a pesar de les dificultats, amb el seu compromís amb els usuaris i la societat”.
Després de diferents reorganitzacions de servei, en l’actualitat Metrovalencia i TRAM d’Alacant ofereixen pràcticament el 100% de les seues circulacions habituals. El creixement de viatgers és progressiu i ja es desplaça un 40% dels usuaris que es registraven en estes dates en anys anteriors.
En les últimes setmanes, en ple procés de la desescalada i davant del progressiu increment de viatgers, l’ús obligatori de màscara s’acompanya d’un reforç en el dispositiu de vigilància en trens i estacions, que compta amb la col·laboració de les Forces de Seguretat.
Des de principis de març, es va intensificar la neteja diària de les estacions i material mòbil amb productes recomanats en la lluita contra el virus. També s’han instal·lat dispensadors de gel hidroalcohòlic en els accessos a les principals estacions de Metrovalencia i TRAM d’Alacant i en l’interior de trens i tramvies.
FGV ha senyalitzat els itineraris dels viatgers en les estacions per a facilitar que es distribuïsquen correctament i mantinguen la distància de seguretat. En l’interior d’unitats des del passat 8 de juny s’ha retirat la senyalització per a mantindre lliure els seients de manera alterna. A més les principals estacions de la xarxa en València i Alacant compten en les seues màquines de vending amb l’oferta de gel i màscares.
Durant estes setmanes s’ha disposat que la compra de títols de transport en les estacions es realitze exclusivament amb pagament per mitjà de targeta de crèdit o en les màquines de venda automàtica.
Temporalment, les gestions d’objectes perduts, reclamacions i suggeriments es poden realitzar a través de la pàgina web o l’App (descàrrega en Google Play o en Apple Store). En les estacions, els usuaris poden contactar amb el personal d’Atenció al Client de FGV a través dels intèrfons ubicats en vestíbuls i andanes.