Publicat
Arxivat com Mobilitat, Noticias FGV, Notícies Metrovalencia, Notícies TRAM.

  • Assenyala que “planifiquem i pressupostem actuacions imprescindibles per a prestar un servici ferroviari que responga amb qualitat, eficiència i sostenibilitat a les noves les necessitats de mobilitat de la ciutadania”
  • S’incorporaran 22 nous tramvies en Metrovalencia i Tram d’Alacant per a renovar la flota, ampliar la capacitat i millorar el servici, així com modernitzar les instal·lacions, infraestructures, senyalitzacions i equipaments tècnics
  • Ressalta la recuperació, en temps rècord i a pulmó, de Metrovalencia en les zones afectades per les riuades que “des del 27 de juny ja s’han realitzat més de dos milions de viatges del tram València Sud-Castelló”
  • Reclama la col·laboració del Govern d’Espanya per a desenvolpament els projectes de planificació i finançament del transport públic urbà metropolità

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha anunciat un pla de 839 milions d’euros per a mantindre, modernitzar i ampliar la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat durant els pròxims cinc anys.

El cap del Consell ha assenyalat que el Pla d’Actuacions FGV 2026-2030 “representa un compromís ferm amb el futur de la mobilitat del transport metropolità a València i Alacant, que passa per un sistema modern que responga als reptes d’una societat dinàmica i en constant moviment”.

Així, ha indicat que este conjunt d’actuacions serviran per a “prestar un servici que responga amb qualitat, eficiència i sostenibilitat a la creixent demanda i les noves necessitats de mobilitat de la ciutadania”.

Un pla que ha destacat com a “realista i ambiciós” per a una xarxa que, en conjunt amb el TRAM d’Alacant i Metrovalencia ja desplega 291 quilòmetres de vies i que complisca una calendarización i inversió pressupostària”. En este sentit, ha manifestat que “una vegada més, la Generalitat pren la iniciativa assumint tot l’esforç inversor en solitari”.

Mazón ha destacat que esta iniciativa suposarà “el major pla d’actuacions i inversions ferroviàries plantejat pel Consell fins a la data” i l’inici de la qual a més, “coincidirà amb el 40 aniversari de la creació de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana”.

Un Pla dividit en sis eixos

El Pla d’Actuacions FGV 2026-2030 es dividix en sis eixos d’actuació que comencen per modernitzar les instal·lacions, infraestructures i equipaments tècnics de la xarxa que inclourà la renovació de túnels i passos a nivell; la senyalització i comunicacions amb tramvia i trams en superfície de la xarxa de metro, l’actualització de les instal·lacions elèctriques i l’ampliació i millora dels tallers. Estes actuacions tindran un pressupost de 275 milions d’euros.

El segon eix consistirà en la finalització de les obres Dana que actualment estan en execució com la reparació de vies, oficines i tallers de València Sud, la nova estació intermodal de València Sud, el nou Lloc de Comandament i la recuperació de totes les unitats afectades. Tot això comptarà amb una dotació de 50 milions d’euros.

La tercera part serà l’adquisició de material mòbil amb la incorporació de 22 nous tramvies fabricats per Stadler Rail Valencia dels quals 16 seran per a la província de València i 6 per a Alacant. A més es contempla la incorporació d’unitats de metro a partir de 2029 per a fer front a futures ampliacions. Per a això, es destinaran 185 milions d’euros.

El quart apartat estarà centrat en estacions, clients i accessibilitat i inclourà la renovació de les estacions subterrànies de les Línies 1 i 2 de Metrovalencia i estacions en superfície, un nou Sistema d’Informació al viatger, noves plataformes d’accés als trens i les andanes accessibles per a persones de mobilitat reduïda i noves escales mecàniques i ascensors en les estacions de Metrovalencia de Colón, Benimàmet i Les Carolines Fira. Estes actuacions estaran pressupostades en 90 milions.

Com a quint eix es millorarà les freqüències, dissenyant una nova oferta comercial sobre la base de replantejar els trajectes de Línies 1, 3 i 9 perquè siguen més curts, generant una major regularitat en el servici, la qual cosa facilitarà la recuperació de la normalitat i incrementarà la possibilitat de realitzar més viatges permetent augmentar l’oferta de places. A més s’establirà com a freqüència base 12 minutos en gran part de la xarxa en superfície.

Quant al TRAM d’Alacant, la incorporació de nous tramvies permetrà millorar el servici però a mitjà termini és necessari completar diferents actuacions entre les estacions d’Hospital Vila, Altea i Benidorm per a reforçar les actuals Línies 1 i 9.

La sexta part se centrarà en la planificació i ampliació de la xarxa de Metrovalencia creant la nova connexió per als vianants Alacant-Xàtiva, duplicant la via de la Línia 3 i posant en marxa les noves Línies 11 i 12. Quant al disseny i planificació de nous projectes es plantejarà els soterraments de Paterna i Burjassot-Godella, la connexió Empalme-Pont de Fusta, la millora de capacitat del túnel entre Alameda i Colón, la nova estació de Torrent i el projecte del seu intermodal i la supressió dels passos a nivell del tram Torrent-Picassent.

Per al TRAM d’Alacant s’inclourà la nova Estació Central-Intermodal, la duplicació de via en la línia Hospital Vila-Benidorm, la tramviarització de Benidorm, l’ampliació del baixador de Porta del Mar, la duplicació de via en L’Albir-Altea, l’electrificació Benidorm Intermodal-Garganes i el nou baixador Jesús Pobre-Pedreguer. Quant al disseny i planificació de nous projectes es plantejarà la connexió Dénia-Gandia i l’expansió de la xarxa cap al sud d’Alacant.

Les actuacions del sext eix comptaran amb un pressupost de 240 milions d’euros.

Recuperació de Metrovalencia en temps rècord després de les riuades

El president de la Generalitat ha assenyalat que “este pla que hui presentem naix després d’un any que ha suposat el major desafiament de tota la nostra història per a recuperar, en temps rècord i a pulmó, el mapa de la mobilitat de les zones afectades per les riuades”.

En esta línia, ha destacat que “en huit mesos aconseguim que Metrovalencia recuperara la normalitat i des del 27 de juny ja s’han realitzat més de dos milions de viatges entre València Sud i Castelló”.

Mazón ha manifestat que “continuem avançant en les obres de la zona dels tallers i el nou Lloc de Comandament en altura de València Sud, i este és precisament un dels eixos del pla que hui presentem: acabar totes les actuacions de recuperació i millora de la infraestructura afectada per la riuada”.

Necessària col·laboració del Govern Central

Carlos Mazón ha fet una crida al Govern d’Espanya per a “col·laborar de manera legítima en projectes de planificació i finançament de les infraestructures de transport públic urbà metropolità”.

Així, ha manifestat que “este suport és fonamental per a materialitzar en termini totes les inversions, continuar transformant i ampliant les línies, incorporar tecnologies sostenibles per a reduir emissions de carboni i oferir tarifes ajustades per als usuaris”.