- El projecte i el conjunt d’actuacions després de la dana s’ha explicat en la Mesa d’Accessibilitat que integra l’empresa pública i entitats i associacions que representen a persones amb discapacitat
- També s’ha anunciat que en 2026 començaran les obres per a completar la instal·lació de plataformes accessibles entre andana i tren i s’elaborarà un nou pla de referència en matèria d’accessibilitat
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha presentat davant la Mesa d’Accessibilitat, que integra juntament amb diferents associacions i entitats que representen a persones amb discapacitat, les actuacions realitzades per a reconstruir les instal·lacions i infraestructures de la xarxa de Metrovalencia, afectades per les inundacions del passat 29 d’octubre.
Com a part d’este procés s’han realitzat diferents actuacions, principalment en el tram més afectat entre València Sud i Castelló, entre les quals destaquen en matèria d’accessibilitat les que s’executen en la nova estació de València Sud que s’obrirà en les pròximes setmanes com una instal·lació plenament accessible.
La reunió de la Mesa d’Accessibilitat d’FGV ha comptat amb presència del director gerent de l’empresa pública, Alfonso Novo, i els representants del Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI), i altres entitats com Helix, FESORD, COCEMFE, Plena Inclusió, ASPACE, ASPAYM i ONCE.
Estació accessible i intermodal
El projecte de reconstrucció de València Sud s’ha executat per via d’emergència dins del contracte de rehabilitació de la platja de vies d’estes instal·lacions, dotat amb un pressupost conjunt superior als 28 milions d’euros, i que permet comptar amb unes instal·lacions totalment adaptades a Persones de Mobilitat Reduïda (PMR).
Alfonso Novo ha assenyalat que “les noves instal·lacions de València Sud, en ple procés de reconstrucció, incorporen un pas inferior per als vianants que connectarà les andanes amb l’aparcament, situat al costat de les instal·lacions de València Sud, de manera totalment accessible, gràcies a tres nous ascensors que connectaran andanes i vestíbul”.
Una vegada completades les obres estes instal·lacions permetran que València Sud es convertisca en un gran nexe intermodal amb 506 places d’aparcament, 14 destinades a PMR, i accés ciclopedestre.
En la mateixa reunió s’ha explicat per part del director gerent que, “com a part del procés del reconstrucció al qual FGV destina més de 140 milions d’euros, s’ha construït una nova estació a Paiporta, plenament accessible, i s’han millorat les condicions de pas i accés de les andanes de Picanya”.
Plataformes d’accés entre andanes i trens
Entre les actuacions que s’han anunciat per a 2026 estan el començament de les primeres obres per a completar la instal·lació de les plataformes que faciliten l’accés de les Persones de Mobilitat Reduïda (PMR), des de l’andana de les estacions al tren.
Este equipament consistix en un accés fix a la primera porta de cada unitat i actualment està instal·lat en més de la mitat de les estacions de metro, en concret en el 57% d’estes instal·lacions.
Este projecte completa la instal·lació d’este equipament i s’executarà entre 2026 i 2027, amb un pressupost d’uns dos milions d’euros, fins que finalitzen els treballs d’instal·lació en totes les estacions de la xarxa de metro de València i la seua àrea metropolitana, ha apuntat el director gerent d’FGV.
Nou Pla d’Accessibilitat
En esta mateixa reunió s’ha plantejat la necessitat de realitzar un nou Pla d’Accessibilitat per part d’FGV, l’elaboració del qual s’ha posposat per l’execució de les obres de reconstrucció, amb l’objectiu de plantejar les noves actuacions i iniciatives previstes en esta matèria en els pròxims anys i adaptat a les noves normatives vigents.
Finalment, s’ha anunciat que FGV impartirà cursos de formació als treballadors en matèria d’accessibilitat i per a assistir a persones amb discapacitat en situacions d’emergència.
