- El pressupost d’esta actuació inclosa en la modernització de la Línia 9 (Benidorm-Dénia) ascendix a 11.224.492,4 euros
- Els treballs previstos afecten tretze estacions i baixadors de Línia 9 i altres cinc de Línia 1 que unix Alacant i Benidorm
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha iniciat els primers treballs corresponents a les obres de remodelació de les andanes i millora de l’accessibilitat de les estacions i baixadors de la Línia 9 (Benidorm-Dénia) i part de la Línia 1 (Luceros-Benidorm) del TRAM d’Alacant, per un import de 11.224.492,40 euros, IVA inclòs.
Estos treballs permetran a FGV condicionar les andanes actuals per a l’accés dels viatgers als nous trens duals de pis davall. Esta inversió afectarà 13 estacions i baixadors de la Línia 9 i s’han inclòs altres 5 parades de la Línia 1, en el tram entre Benidorm i Cala Piteres, per a incloure millores d’accessibilitat.
Els primers treballs han començat en l’estació de l’Alfàs del Pi i en el baixador de Camí Coves del terme municipal de Benidorm.
Esta actuació, igual que la resta que s’executen en esta Línia 9, són susceptibles de ser cofinançades per la Unió Europea a través del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).
Els treballs previstos s’han dividit en dos lots. El primer fa referència al rebaix i adequació a les andanes de Línia 1 d’Hospital Vila, CC la Marina–Finestrat, Benidorm, Benidorm Intermodal, i de Línia 9 el desmantellament de Disc Benidorm i renovació de platja de vies i instal·lacions ferroviàries de Benidorm, amb un termini de 11,5 mesos i un pressupost de 7.333.910,43 euros, IVA inclòs.
El segon lot comprén el rebaix i adequació d’andanes de Línia 1 en Cala Piteres i en Línia 9 en Camí Coves, l’Alfàs del Pi, L’Albir, Altea, Garganes, Cap Negret, Olla Altea, Calp, Teulada, Gata de Gorgos i Dénia. El termini previst és de 10 mesos i un pressupost de 3.890.581,97 euros, IVA inclòs.
Actualment, les andanes de la Línia 9 estan adaptats a les necessitats dels trens dièsel de la sèrie 2.500, que precisen punts d’accés elevats que no són compatibles amb els nous trens duals de pis davall.
Esta actuació forma part de les diferents iniciatives tècniques que està duent a terme la Generalitat, a través de FGV, en la connexió Benidorm-Dénia, a fi de mantindre i millorar les condicions d’explotació, garantint la regularitat i la qualitat del servici amb uns estàndards semblants a la resta de la xarxa de FGV a Alacant.
Entre les actuacions ja en marxa o tramitació administrativa, i les previstes per als pròxims anys, la inversió de la Generalitat en la Línia 9 del TRAM´d’Alacant ascendix a més de 130 milions d’euros.
Projecte constructiu
L’objecte d’este projecte és rebaixar les andanes, millorar l’accessibilitat i possibilitar la circulació de les noves unitats duals (electrodiésel) en la Línia 9 Benidorm-Dénia.
A més, el projecte constructiu inclou la renovació de la platja de vies de l’estació de Benidorm, punt de confluència de les Línies 1 i 9, i la construcció d’una nau depòsit junt amb l’accés de viatgers per a estacionament de trens i realització tasques lleugeres d’inspecció i manteniment.
Al seu torn, esta intervenció permetrà que les parades d’Hospital Vila, CC Comercial la Marina – Finestrat i Garganes, a Altea, queden preparades per a un possible tancament automatitzat a executar en projectes posteriors.
Este projecte s’ha considerat com prova pilot per FGV a Alacant per a avaluar els avantatges i inconvenients de desenvolupar un projecte de manera clàssica i, en fase d’obra, desenvolupar-ho per mitjà de metodologia BIM podent servir d’aprenentatge per a futures actuacions. Es tracta d’un procés, que ja s’empra en la construcció de la Línia 10 de Metrovalencia, que comença amb la creació d’un model 3D intel·ligent i facilita la gestió de documents, la coordinació i la simulació durant tot el cicle de vida d’un projecte (planificació, disseny, construcció, operacions i manteniment).
Nous trens duals
FGV va adjudicar a Stadler Rail València per import de 43.320.000 euros, IVA inclòs, el contracte de fabricació dels sis nous trens de propulsió dual dièsel i elèctrica per al TRAM´d’Alacant.
Les noves unitats compten amb un disseny i unes característiques tècniques, actualitzades d’acord amb la normativa vigent i compatibles amb la utilització de sistemes de seguretat, control i comunicacions d’última tecnologia. Amb els nous trens s’obté una major fiabilitat i seguretat, a més del confort, l’accessibilitat i la informació al client, d’acord amb els estàndards que FGV presta en la resta de les seues línies.
Les noves unitats duals compten amb nombroses mesures d’accessibilitat, que milloraran de manera significativa les exigides en l’actualitat per la normativa vigent, marcades pel Reial Decret 1544/2007, la Llei de la Comunitat Valenciana de 2009 sobre la matèria i la norma per a les portes EN 14752. Esta circumstància es concreten tant en l’accés als vehicles, com en les portes accessibles, espais reservats, i els sistemes d’informació al viatger.