25 Anys de Tramvia a València

Publicat
Arxivat com Corporatiu, Noticias FGV, Notícies.

  • El 21 de maig de 1994 València va ser la primera ciutat espanyola a recuperar este mitjà de transport després d’anys en desús
  • La xarxa ha passat de 9,8 quilòmetres i 21 parades en 1994 a 20 quilòmetres i 43 parades en l’actualitat

El tramvia de la ciutat de València que gestiona Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) compleix hui 25 anys en circulació. En este quart de segle han sigut més de 155 milions els viatgers registrats en este mitjà de transport, integrat en la xarxa de Metrovalencia i que en l’actualitat arriba també a les poblacions de Burjassot i Paterna.

El 21 de maig de 1994, amb l’obertura de la Línia 4 del tramvia de València, es va recuperar un sistema de transport públic que des de finals del segle XIX fins a 1970, havia vertebrat la ciutat i articulat la vida quotidiana dels seus ciutadans.

Amb la recuperació d’este mitjà de transport per part de la Generalitat Valenciana, València es convertia en la primera ciutat espanyola a recuperar un sistema de tramvia, però modernitzat. Després va haver-hi altres ciutats que van apostar pel tramvia. La progressió ha sigut constant, fins al punt que les grans capitals com Madrid, Barcelona, Sevilla o Bilbao, han apostat per este mitjà de transport.

Commemoració del 25 aniversari

Amb la finalitat de commemorar este aniversari FGV ha programat distintes activitats al llarg de les pròximes setmanes. La presentació del logotip commemoratiu i un audiovisual són les primeres accions divulgatives.
Les pròpies parades del tramvia serviran de suport per a recordar als viatgers estos 25 anys en servei, incorporant el logotip commemoratiu i panells informatius.

Una de les propostes previstes per FGV permetrà recuperar la senyalització original que el dissenyador Paco Bascuñán, difunt en 2009, va elaborar per a la posada en servei del tramvia de València en 1994. Un total de 21 cartells dedicats a cada una de les 21 parades inicials del tramvia s’instal·laran novament com a element de senyalització de les mateixes.

D’altra banda, l’estació de Benimaclet, principal punt d’enllaç i transbord del metro i el tramvia, acollirà una exposició retrospectiva sobre la implantació i evolució d’este mitjà de transport en la ciutat, integrat en la xarxa de Metrovalencia. La celebració d’estos 25 anys es completarà amb altres actes de caràcter divulgatiu.

Del trenet al tramvia


L’origen de l’actual tramvia se situa en l’antic trenet, en servei fins a gener de 1990, i que incloïa a línia València al Grau i la connexió entre Pont de Fusta i Ademuz. El nou traçat del tramvia es va dissenyar amb l’objectiu d’oferir un transport integrat en un nou entorn urbà, sense barreres arquitectòniques, més segur, sostenible i no contaminant.

El 30 de setembre de 1991 van començar les obres del nou tramvia de València. En el procés constructiu es van instal·lar 23.782 metres lineals de via, per als que es van emprar 2.853.848 quilograms de carril. Es van instal·lar 1.272 punts de llum i 1.550 semàfors

La construcció del tramvia va permetre eliminar l’antic traçat del trenet, reurbanitzar les zones per les quals passava i eliminar nombrosos passos a nivell. Es tracta d’una obra d’urbanització sense precedents a la ciutat. El nou tramvia ofereix més seguretat i es presenta com un mitjà de transport sostenible integrat en l’entorn urbà de la ciutat.

La línia del tramvia es va inaugurar amb 9’8 quilòmetres de xarxa en via doble, d’ample mètric, amb sengles bucles de retorn disposats en els seus extrems. Les 21 parades disposaven d’andanes de 60 metres de longitud, incloent-hi les rampes d’accés pels extrems.

En estos 25 anys la xarxa tramviària ha evolucionat fins a comptar hui amb tres línies en servei: Línia 4 (Mas del Rosari/Doctor Lluch), 6 (Tossal del Rei/Marítim Serrería) i 8 (Marítim-Serrería/Marina Reial Joan Carles I).

L’explotació actual suma 20 quilòmetres i 43 parades repartides pels municipis de València (32), Burjassot (6) i Paterna (5)

Actualment les línies tramviàries compten amb 44 unitats en circulació, 25 d’elles són les que van començar a funcionar durant la seua posada en servei i han sigut sotmeses a un procés de renovació integral. En 2007 amb la posada en marxa de les actuals Línies 6 i 8, FGV va incorporar 19 tramvies més

Carrasca i Pont de Fusta, les parades més transitades

Segons dades registrades en 2018, la parada més transitada és La Carrasca, amb 756.740 viatgers; seguida de Pont de Fusta, amb 589.158; Benimaclet, amb 505.720; Vicent Andrés Estellés, amb 433.598; i Vicente Zaragozá en la quinta posició, amb 391.794 clients.

Del sext al desé lloc, es troben La Cadena, amb 379.769; Primat Reig, amb 272.903; Tarongers, amb 269.628; Sagunt, amb 263.339; i, finalment, Marítim-Serrería, amb 236.819 usuaris

Els estudiants universitaris són els principals usuaris i protagonistes del dia a dia del tramvia, més de la mitat dels usuaris de les tres línies en servei són menors de 25 anys i estudiants, segons dades de les estadístiques anuals que realitza FGV.

Evolució de la xarxa i futur

Després de 1994, el 3 de març de 1999 es va inaugurar la prolongació de la Línia 4 del tramvia des de l’estació d’Empalme fins el Campus de Burjassot de la Universitat de València i la seu de la Televisió Valenciana. Un total de 2.362 metres de línia tramviària s’incorporen a la xarxa. Al setembre d’eixe mateix any, s’obri al públic la prolongació fins al recinte de Fira València.

Eixe mateix any, amb l’obertura de l’estació d’Empalme es connecten la Línia 1 de metro i la Línia 4 de tramvia, alhora que es facilita l’intercanvi amb els autobusos de l’EMT i MetroBús. Esta estació s’ha consolidat com un important eix intermodal de València i la seua àrea metropolitana.

El 23 de setembre de 2005 entra en servei el nou tram de prolongació de la Línia 4 del tramvia de Metrovalencia, entre Televisió Valenciana i Mas del Rosari. Este tram té una longitud total de 2.900 metres i compta amb cinc noves parades

El 20 de desembre d’eixe mateix any, s’inaugura el nou tram de la Línia 4 en direcció a Lloma Llarga-Terramelar de 710 metres de longitud

El 17 d’abril de 2007 s’obri al públic la prolongació de la Línia 5 de Metrovalencia fins al Port de València, a través d’un nou tram tramviari, que discorre des de la nova estació de Marítim-Serrería fins a la parada de Neptú, junt amb el Port de València. La nova infraestructura compta amb 1.200 metres de plataforma tramviària i un ramal de connexió amb la Línia 4 de Metrovalencia de 550 metres.

El 27 de setembre de 2007 entra en servici la nova Línia 6 que cobreix el trajecte entre les parades de Tossal del Rei i l’estació de Maritím-Serrería, a través d’un recorregut de 9’2 quilòmetres. L’entrada en servei de la Línia 6 suposa l’obertura d’un nou tram tramviari de 2’4 quilòmetres que disposa de cinc parades.

El tramvia en València mira al futur i en els pròxims anys comptarà amb una nova línia que des del carrer Alacant, unirà el centre de la ciutat amb el barri de Natzaret. La Línia 10 comptarà amb tres estacions subterrànies i cinc en superfície i en un futur pròxim enllaçarà amb la xarxa tramviària actual.