- FGV substituirà l’actual viaducte del Quisi per un altre idèntic i en el mateix lloc, per a garantir la seguretat del pont així com el seu valor paisatgístic
- El director general d’Obres Públiques s’ha reunit amb els alcaldes dels municipis pels quals discorre esta línia
El director general d’Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carlos Domingo, ha mantingut una reunió en Benissa amb els alcaldes dels municipis que es beneficiaran de les obres de modernització de la Línia 9 del TRAM d’Alacant (Benidorm-Dénia).
Carlos Domingo ha destacat “el gran esforç econòmic i tècnic que està realitzant la Generalitat per a modernitzar esta línia, després dels molts anys d’abandó que va patir per part dels anteriors governs del Consell, i que han obligat a invertir en esta legislatura més de 120 milions d’euros per a garantir els estàndards de qualitat de la xarxa de FGV i que es puga tornar a posar en funcionament al llarg de 2019”.
A la reunió i posterior visita a les obres han assistit els alcaldes i representants municipals de Calp, Teulada, Benissa y Dénia, poblacions per les quals discorre esta línia. En esta trobada els ha informat, junt amb el director gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Juan Andrés Sánchez Jordán, de l’evolució favorable de les obres i pròximes actuaciones.
Actualment FGV executa les obres de renovació de via del tram Calp-Teulada, amb una inversió de 14,5 milions d’euros. Els treballs van començar el passat mes de desembre i compten amb un termini d’execució de 12 mesos, incloent las actuacions en túnels, ponts i estructures en la línia. Els treballs de renovació del Calp-Teulada formen part de les accions que està executant la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques y Vertebració del Territori que dirigix Maria José Salvador y que està complint los terminis segons el que preveu.
En la reunió s’ha plantejat la necessitat d’intervindre sobre els viaductes del Quisi i Ferrandet. Ambdós infraestructures compten amb parts afectades per la corrosió i danys en diagonals, muntants i suports, per la qual cosa s’ha previst realitzar els treballs necessaris per a garantir el pas dels nous trens duals en condicions òptimes de confort i seguretat.
El director general ha explicat que “una vegada realitzat l’estudi estructural en què han participat la Universitat d’Alacant i la Universitat Politècnica de València respecte a les noves càrregues del material mòbil dual sobre estos dos viaductes, s’ha constatat que les estructures actuals no resistirien el pes dels nous vehicles”.
En el cas del Ferrandet resulta prou la substitució de l’actual tauler metàl·lic del viaducte per un tauler metàl·lic nou de semblant geometria a l’existent, ja que les piles del mateix no són metàl·liques, sinó de carreu.
“En el viaducte del Quisi, no és possible un reforç, pel fet que la seua estructura no garantiria que es puga aprofitar per a la circulació del nou material mòbil, per la qual cosa una intervenció parcial podria produir una fallada sobtada d’algun dels elements estructurals”, hi ha explicado Carlos Domingo.
“Per lo que s’ha pres la decisió, amb la finalitat de garantir la condicions de seguretat i la continuïtat de les obres, d’optar per la substitució de l’actual viaducte per un altre totalment metàl·lic, de la mateixa tipologia constructiva i amb una aparença visual idèntica a l’actual”, hi ha expuesto el director general.
Este nou pont s’executarà en la mateixa ubicació que l’actual, per la qual cosa quedará preservada la memòria i l’alt valor paisatgístic i cultural que té este pont per a la població de Benissa, com a exemple del patrimoni industrial valencià de principis del segle XX.
A més, Carlos Domingo ha oferit als municipis limítrofs la possibilitat que aquells que ho desitgen puguen disposar en les seues localitats d’algun “lloc noble” que aculla parts o elements originals del pont del Quisi després del seu desmuntatge “per a preserva la memòria d’esta infraestructura de gran valor històric i cultural”.
Així, s’ha descartat la construcció d’un nou pont de formigó en paral·lel a l’actual, d’un gran impacte paisatgístic, opció que no satisfeia els representants municipals de Benissa.
Els alcaldes i representants municipals assistents han valorat les explicacions tècniques i han compartit, amb l’ajuntament de Benissa, la seguretat i la ràpida posada en marxa de la Línia 9 pels municipios de la Marina Alta.
La renovació d’estos més de 12 quilòmetres de via permet millorar les condicions de seguretat, afavorir el confort de l’usuari, la durabilitat de la via i la reducció del manteniment. A més, els treballs previstos inclouen l’adequació del tram al nou material mòbil que afecta les condicions estructurals en túnels o ponts.
A su vegada, estes actuacions comporten la consolidació i adequació de la plataforma, estabilització dels talussos, millora de les condicions de drenatge, renovació de la superestructura i condicionament de les canalitzacions per a les instal·lacions de senyalització i comunicacions.
Després d’esta actuació “continuen els tràmits per a la contractació dels treballs previstos en el tram Teulada-Dénia, a fi de completar el projecte”, hi ha assenyalat Carlos Domingo.
Com a part de la modernització de la línia, FGV ha adjudicat a Stadler Rail Group, per import de 43,3 milions d’euros, l’adquisició de sis nous trens de propulsió dual dièsel i elèctrica, actualment en procés de fabricació.