Arcadi España presenta el análisis sobre el Covid-19 en Metrovalencia

Publicat
Arxivat com Corporatiu.

  • S’han analitzat mostres d’elements d’estacions, unitats en circulació i filtres d’aire condicionat recollides al juny
  • Arcadi España ha destacat que Metrovalencia i el TRAM d’Alacant han recuperat un 20% de les persones usuàries en els últims dos mesos

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha comunicat els resultats d’un nou estudi científic realitzat aquest mes de juny, que determina la no presència de traces infeccioses de COVID-19 en les instal·lacions i trens de Metrovalencia.

Aquest estudi, elaborat en col·laboració amb el laboratori de Virologia ambiental i Seguretat Alimentària (VISAFELab) de l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments pertanyent al Consell Superior d’Investigacions Científiques (IATA-CSIC), ha analitzat mostres d’elements “de molt de contacte”, unitats en circulació i filtres d’aire condicionat recollides en estacions “d’alta afluència”, segons els autors de l’informe resultant.

Les conclusions llançades determinen que “prop del 90% de les mostres recollides no contenen traces del RNA del SARS-CoV-2 en cap de les dianes analitzades”. Per part seua, es detalla que de les 24 mostres analitzades “només tres d’elles, de reixetes d’aire de retorn dels trens, van mostrar traces del RNA del SARS-CoV-2 per a una única diana, la qual cosa indica que les mostres no són infeccioses”.

Per a minimitzar el risc de falsos negatius, cada mostra s’ha analitzat mitjançant tres sistemes de RT-qPCR específiques per al SARS-CoV-2, cobrint tres regions diferents del virus. Cadascuna d’aquestes tres regions en l’informe científic es denomina diana.

Arcadi España ha explicat, després de reunir-se amb la directora gerent d’FGV, Anaïs Menguzzato, per a fer balanç de les mesures COVID-19 vigents en Metrovalencia, que aquest nou estudi “se suma als realitzats al juny i setembre de 2020 per l’empresa pública, en els quals tampoc es va detectar coronavirus infecciosos”.

El conseller ha destacat que “aquests estudis científics són necessaris per a saber en quin punt de la pandèmia ens trobem i, sobretot, per a transmetre de nou confiança i seguretat als usuaris dels serveis de transport públic i més en un moment en el qual estem experimentant un progressiu increment de viatgers”.

Per primera vegada, des de l’inici de la pandèmia, s’han superat al juny els 150.000 usuaris diaris en Metrovalencia i els 30.000 en el TRAM d’Alacant, la qual cosa suposa recuperar pràcticament el 70% i el 80% dels viatgers que es movien a València i a Alacant, respectivament, abans de la crisi sanitària. Aquestes dades suposen un increment de viatgers i viatgeres d’aproximadament un 20% respecte al mes d’abril.

D’altra banda, el conseller de Política Territorial també ha remarcat que “FGV és l’únic operador de transport públic d’Espanya que fa aquest tipus de proves tan minucioses de manera periòdica en les seues instal·lacions”. “Estem a l’avantguarda quant a transparència amb les persones usuàries, amb la finalitat de donar-los tranquil·litat”, ha afegit.

Obtenció de mostres i anàlisis

Les mostres d’aquest estudi van ser seleccionades en les zones de major afluència i amb els elements que estan més en contacte amb els usuaris i usuàries d’FGV. Així, s’han buscat sempre les pitjors condicions: estacions i trens d’alta afluència i elements de molt de contacte. L’operació de mostreig es va repetir posteriorment a la neteja que es realitza de manera habitual.

Les estacions de Xàtiva i Colón han sigut seleccionades per ser les de major afluència. Les mostres s’han recollit en escales mecàniques; zones de pas; polsadors de l’ascensor; màquines expenedores, i passamans.

Respecte als trens, s’han obtingut mostres d’unitats que han circulat entre les 6 i les 22 hores i per zones de gran afluència. Els punts de control s’han fixat sobre portes interiors; baranes; botó i manovella d’obertura d’eixida i entrada; i interior de la trapa del filtre d’aire condicionat.

En aquest mostreig s’han analitzat 24 mostres (escovillons). En totes les mostres d’escovillons es van obtindre valors de recuperació del control de procés superiors a l’1%, validant els resultats (ISO 15216-1, 2017).

Mesures de prevenció

El conseller ha explicat que “l’estudi realitzat se suma a la resta d’iniciatives que la Generalitat ha posat en marxa en els últims mesos per a garantir un transport segur i que inclouen el reforç dels treballs de neteja i desinfecció de trens i instal·lacions, la renovació de l’aire cada tres minuts de l’interior de totes les unitats i un increment del personal dedicat a informar els viatgers i viatgeres”.

En concret, els Auxiliars COVID-19 han permés informar viatgeres i viatgers sobre les mesures de prevenció adoptades en el transport públic, a conseqüència de la pandèmia, i col·laborar en el control d’aforament, ajudant a la correcta distribució de clients i clientes en andanes i unitats.

Arcadi España ha recordat que “encara que les dades d’incidència de la pandèmia continuen millorant, continua sent obligatori la utilització de màscara de protecció homologada durant tota l’estada i en tot moment dins de les instal·lacions de Metrovalencia i TRAM d’ Alacant”.

Els clients i les clientes, a més, tenen a la seua disposició dispensadors de gel hidroalcohòlic en els vestíbuls de les estacions i a l’interior de les unitats de metro i tramvia.