- La L9 d’Alacant, després de completar el seu procés de modernització, ha pogut accedir al document que verifica les prestacions exigides
- La Norma de Qualitat Europea UNE-EN 13816, aborda criteris com el servici oferit, informació, atenció al client, seguretat, accessibilitat, confort, puntualitat i impacte ambiental
La Línia 9 de TRAM d’Alacant (Benidorm-Dénia) que gestiona Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha obtingut el certificat de la Norma de Qualitat Europea UNE-EN 13816, dirigida a empreses de transport públic, una vegada s’han completat les diferents obres executades en els últims anys com a part del seu procés de modernització.
Amb esta incorporació, les 16 línies d’FGV, 10 de metro i tramvia de Metrovalencia, i 6 de tramvia, tren-TRAM i tren convencional de TRAM d’Alacant, compten amb el citat certificat UNE-EN 13816.
Pel que respecta a la Línia 9 de TRAM d’Alacant, el passat 28 de gener va recuperar la circulació sense transbords al llarg de tot el seu traçat. Una vegada acabades les obres, ha sigut possible escometre el procés de certificació i així sumar-se a la resta de línies de tramvia i tren-TRAM de la província d’Alacant.
Esta certificació, estesa per AENOR, està dirigida al transport públic de passatgers i permet determinar les condicions en les quals es presta este servici al viatger amb la intenció de millorar la seua qualitat.
FGV va iniciar el procés de certificació de les seues línies en 2005 amb la certificació de les línies 3 i 5, des de llavors s’han incorporat progressivament la resta de línies de les dos xarxes.
Objectius de la norma UNE-EN 13816
Els objectius d’esta norma se centren en incrementar la qualitat, determinar les necessitats i expectatives dels usuaris i adequar els recursos disponibles, per la qual cosa es proporciona una satisfacció afegida al client.
L’aplicació d’esta norma contempla el punt de vista de l’usuari, abordant criteris com el servici oferit, informació, atenció al client, seguretat, accessibilitat, confort, puntualitat i impacte ambiental. A més, analitza la perspectiva de la pròpia empresa, estudiant les particularitats del servici que es presta i motius.
Actualització de la Norma
Seguint esta norma de qualitat de AENOR es controlen una sèrie de paràmetres de qualitat del servici per a verificar que es complixen els nivells establits, nivells que es revisen periòdicament amb la finalitat de millorar-los. Per a gestionar este procés, FGV va implantar un Sistema de Gestió de Qualitat que té per objecte garantir el compliment dels nivells de qualitat i incidir en els aspectes pitjor valorats.
Este procés s’inicia amb l’avaluació de les expectatives dels clients respecte a la qualitat; exigències legals, polítiques, financeres i tècniques; identificació dels nivells de qualitat existents i àrees de millora; definició d’objectius; execució d’accions correctives i implantació d’un pla per a incrementar la qualitat.