- FGV ha adjudicat a l’empresa Stadler Rail València aquest contracte que ascendeix a 43,3 milions d’euros
- Els vehicles substituiran als actuals i comptaran amb tracció dual, dièsel i elèctrica i una accessibilitat de pis baix
- La Generalitat destina més de 100 milions d’euros al procés de modernització d’aquesta connexió ferroviària
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha adjudicat a Stadler Rail València i per import de 43.320.000 euros el contracte de fabricació dels sis nous trens de propulsió dual dièsel i elèctrica per a la Línia 9 (Benidorm-Dénia) del TRAM d’Alacant.
La incorporació d’aquests nous vehicles prevista a partir de 2019 forma part del procés de modernització d’aquesta línia que promou la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori que dirigeix María José Salvador, i que compta amb un pressupost conjunt que supera els 100 milions d’euros i que permetrà equiparar aquesta línia amb la resta de l’explotació del TRAM d’Alacant.
Les noves unitats comptaran amb un disseny i unes característiques tècniques actualitzades d’acord amb la normativa existent i compatibles amb la utilització de sistemes de seguretat, control i comunicacions d’última tecnologia. Amb els nous trens es garanteix una major fiabilitat i seguretat, a més del confort, l’accessibilitat o la informació al client, d’acord amb els estàndards que FGV presta en la resta de les seues línies.
La tracció dual possibilita la circulació dels trens, tant en la part que està electrificada, Alicante-Benidorm (Línia 1), com la que no ho està, Benidorm-Dénia (Línia 9), amb l’avantatge que, si en el futur s’electrificara tota la línia, aquest nou material mòbil continuaria sent efectiu.
El nou material, per les seues característiques tècniques, permet circular en mode tramviari, la qual cosa possibilita tranviarizar trams molt sensibles de la Línia 9, com per exemple l’anunciada entrada a Dénia. Amb el mode tramviari creixen les possibilitats d’integració de les infraestructures de FGV en entorns urbans, permeabilitzant la mobilitat de vianants i vehicles amb la plataforma tramviària.
Amb la incorporació d’aquestes unitats, FGV té previst adaptar les andanes al nou material, equiparant-los a la resta de les línies i preveient el període de convivència de trens de pis alt i de pis baix.
Actualment, el servici en la Línia 9 del TRAM Alacant es realitza amb sis trens dièsel de la sèrie 2.500, que té més de 50 anys en explotació, pel fet que són heretades de Feve en crear-se FGV. Fabricades entre 1966 i 1973, han sigut modificades i reformades en diverses ocasions en aspectes relacionats amb la motorització, imatge exterior, interior i climatització, però tenen un elevat cost de manteniment, falta de fiabilitat, obsolescència d’equips per ús, i estan desfasats respecte a les normatives actuals.