Las vías y desvíos del TRAM d’Alacant a examen

Publicat
Arxivat com Corporatiu, Noticias FGV, Notícies.

  • La connexió tramviària entre Porta del Mar i El Campello va entrar en funcionament el 15 d’agost de 2003
  • La xarxa actual és resultat de successives ampliacions i compta amb quatre línies de tramvia, una de tren-tram i una de tren dièsel

La Generalitat ha facilitat la mobilitat de més de 103 milions de viatgers, en els 16 anys en servei de la xarxa del TRAM d’Alacant. La primera fase de la xarxa actual va entrar en funcionament el 15 d’agost de 2003, unint les parades de Porta del Mar i El Campello.

En l’actualitat, la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) a Alacant compta amb quatre línies tramviàries, una d’elles en circulació des del passat mes de juny i que uneix Porta del Mar i Plaça La Coruña, una de tren tram i una altra dièsel que connecta Benidorm i Dénia, en ple procés de modernització.

Transcorreguts estos 16 anys anys des de la seua posada en marxa, la xarxa del TRAM d’Alacant, resultat de la modernització de la més que centenària línia que unia Alacant i Dénia, ha evolucionat fins a consolidar-se com un sistema tramviari de referència modern, sostenible i accessible.

El nombre d’usuaris registrats ha anat creixent en consonància amb les ampliacions realitzades, de manera que dels 1,7 milions d’usuaris de 2003, en 2018 es van sobrepassar, per primera vegada, els 11 milions de desplaçaments. En concret en estos 16 anys s’han registrat en les diferents línies un total de 103.899.767 viatgers, l’estación de Luceros és la més transitada amb més de 13 milions d’usuaris.

Evolució de la xarxa

El 15 d’agost de 2003 el TRAM d’Alacant va començar a prestar servei entre les estacions de Porta del Mar a Alacant i El Campello, amb 16 parades i un recorregut superior als 12 quilòmetres.
Junt amb la inversió realitzada en la pròpia línia per la Generalitat, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais pròxims i limítrofs al traçat actual.

Prèviament, el 17 de març de 1999 es va donar el primer pas de la modernització de l’originària línia ferroviària que unia Alacant i Dénia, al connectar amb un tramvia, els 675 metres de recorregut entre Porta del Mar i estació de la Marina en plataforma reservada, i altres 2.825 metres entre esta mateixa estació i Albufereta, compartint via amb el ferrocarril.

El tramvia havia deixat de circular en la ciutat d’Alacant en 1969. Després d’esta prova, la Generalitat va prolongar el traçat tramviari fins a les parades de Finca Adoc, Lucentum i La Condomina. Ja seria en 2003 quan el TRAM d’Alacant va començar a circular davall esta denominació comercial i amb un projecte per a arribar a Benidorm i al centre de la ciutat.

Des del 15 d’agost de 2003 diverses dates han marcat l’evolució del TRAM d’Alacant. El 10 de maig de 2007 va entrar en servei un nou tram, comprés entre La Isleta i Mercado, i la inauguració de les estacions subterrànies de Mercat i Marq (hui Marq-Castillo), el que possibilitava la prolongació dels serveis tramviaris fins al centre de la ciutat d’Alacant. Un mes més tard s’inaugurava el ramal corresponent a la Línia 4.

El 29 de juliol de 2007 marcava un important avanç en el projecte del TRAM d’Alacant. La Línia 1 connectava les estacions de Mercat i Creueta, en La Vila-Joiosa. L’ampliació de freqüències d’esta línia el 25 de gener de 2007 i l’ampliació fins a Benidorm el 2 de juny de 2008 van comportar un notable increment de viatgers.

Al desembre de 2009 es va inaugurar el bucle de la Línia 4 per a donar servei a distintes zones de Platja de Sant Joan.

Al juny de 2010 es va obrir al públic l’estació subterrània de Luceros, actual capçalera de les Línies 1, 2, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava així al mateix cor d’Alacant.

El 4 de setembre de 2013 es va inaugurar la Línia 2 entre l’estació de Luceros i la parada de Sant Vicent del Raspeig, la qual cosa ha significat un augment qualitatiu i quantitatiu del servei prestat pel TRAM d’Alacant, al convertir-se esta línia en la més utilitzada.

Una vegada acabades les obres del túnel de Serra Grossa, s’ha obert a la circulació, des del passat mes dejuny, la Línia 5 que uneix Porta del Mar i Platja de Sant Joan. A més, prosseguixen les obres de modernització de la Línia 9 (Benidorm-Dénia), amb una inversió de més de 130 milions d’euros.

D’altra banda, la Generalitat ha anunciat el projecte per a enllaçar l’actual estació de Luceros amb les instal·lacions d’Adif-Renfe, a fi de completar la xarxa tramviària actual i impulsar la intermodalitat entre estos serveis de transport públic.

Un sistema de transport de referència

El TRAM d`Alacant part d’un concepte d’explotació que combina l’ús de trens i tramvies per una mateixa infraestructura, un exemple d’intermodalitat, tant en el material com en les instal·lacions. FGV va ser la primera operadora que va implantar este sistema a Espanya, després de les experiències de les ciutats alemanyes de Karlsruhe i Saarbrucken.

València, Bilbao i Barcelona van ser ciutats que es van avançar en la implantació de tramvies moderns, però Alacant va ser la primera ciutat espanyola de grandària mitjana a recuperar este sistema de transport elèctric d’alta capacitat, totalment integrat amb l’arquitectura urbana i sostenible.

Des d’eixe moment, el TRAM d’Alacant s’ha convertit en un referent per als gestors de transport públic d’altres països per la tecnologia utilitzada i per la integració urbana realitzada en el seu procés d’implantació.