Arcadi España Minister

Publicat
Arxivat com Corporatiu, Corporativo, Noticias FGV, Notícies.

  • El conseller Arcadi España presenta el PMoMe, el document estratègic que definirà el futur de la mobilitat metropolitana de l’àrea de València fins a 2035
  • En la seua aposta per la mobilitat sostenible i les maneres de transport públic, proposa la creació de corredors BusVAO metropolitans
  • L’objectiu és un canvi modal: augmentar en 220.000 el nombre diari de persones usuàries de maneres sostenibles de transport

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España ha anunciat en la presentació del Pla de Mobilitat Metropolità de València, PMoMe, l’execució d’un segon túnel entre Bailèn i Alameda, una obra clau per a millorar freqüències en el servei de metro, que a més permetria comptar amb una nova estació en el centre de València.

Amb aquest objectiu, ha indicat, “s’aposta per la millora de l’estructura i per a convertir l’estació d’Alameda en el gran punt d’interconnexió de línies de la xarxa de Metrovalencia, així com permetre un major nombre de serveis i una millora de la freqüència global”.

Segons ha explicat el conseller, “el tram Colón-Alameda concentra quasi tota la circulació i hem arribat al límit de capacitat de la xarxa, per la qual cosa, per a poder millorar freqüències i estendre la xarxa de Metrovalencia, és necessari donar major capacitat a aqueix tram, per això es proposa un nou túnel amb una nova parada a l’entorn de la zona de l‘Ajuntament de València”.

També es proposen l’extensió de la línia de Riba-roja de Túria fins a la seua arribada de nou al centre urbà del municipi, així com l’extensió de la xarxa de metro cap al corredor oest de l’Horta, connectant els municipis de Xirivella, Alaquàs, Aldaia i el Barri del *Crist mitjançant un nou servei de metro.

Carrils BusVAO

En la seua aposta per la mobilitat sostenible i les maneres de transport públic, el PMoMe proposa la creació de corredors BusVAO metropolitans, com són la CV35, l’A3, V21 i la V31. A més de millorar l’eficiència i l’efectivitat del transport públic, aquests carrils ajuden a reduir la contaminació acústica, les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle i el consum d’energia

El carril proposat en la CV35 començarà a València i finalitzarà a L’Eliana, mentre que en el cas de la V21 s’iniciarà igualment a València i acabarà en l’entorn industrial d’Albuixech. Pel que fa a l’A3, el carril partiria des de l’eix de l’A7 fins a València, i en la V31discurrirá des de Silla fins a València.

Túnel passant i integració tarifària

El PMoMe aposta per l’execució del canal d’accés, el túnel passant així com per la construcció de l’estació Parc Central. La nova estructura permetria que l’estació d’Aragó es convertisca en una gran estació intermodal metro-Rodalia, així com la creació d’una nova estació al costat de les universitats en l’Avinguda de Tarongers i la potenciació de Font de Sant Lluis.

En aquest sentit, el conseller ha recordat que aquest nou any entrarà en vigor la integració tarifària que engloba en un sol bitllet els serveis de transport públic de Metrovalencia, Metrobus, EMT i Renfe amb l’objectiu de “impulsar un transport eficient, competitiu i senzill, per a això, també hi haurà una simplificació zonal, perquè el transport metropolità siga més senzill, fàcil i barat, amb una baixada de preus, entre un 11 i 55%”.

220.000 usuaris i usuàries de transport sostenible

El PMoMe és el document estratègic que definirà el futur de la mobilitat metropolitana fins a 2035, i, com ha assenyalat Arcadi España, “és el següent pas en l’aposta de la Generalitat per la promoció de la mobilitat sostenible i les maneres de transport públic”.

En definitiva, ha apuntat el titular d’Obres Públiques, “l’objectiu és el canvi modal, més transporte públic i bicicleta com a resultat de la implantació del PMoMe, es busca augmentar en 220.000 el nombre de persones que diàriament fan ús de maneres sostenibles per a desplaçar-se per l’àrea metropolitana de València”.

En l’Àrea Metropolitana de València es realitzen un total de 4.878.430 desplaçaments diaris, dels quals els desplaçaments sostenibles ja són majoritaris. No obstant això, ha apuntat el conseller, per a distàncies superiors als 10 km, quasi el 80% dels desplaçaments es fan en vehicle privat. Això dona lloc al fet que una part important dels més de 850.000 desplaçaments d’entrada i eixida de la ciutat en el dia, es facen en vehicle privat.

És en aquest escenari, el PMoMe proposa a més de l’expansió de la xarxa de transport públic metropolitana, un nou sistema de transport metropolità metroTRAM per a portar el transport públic eficient i massiu als punts metropolitans amb necessitats clares de millora de la seua connexió, millorant en paral·lel els serveis ja existents.

Així, la Generalitat preveu invertir 400 milions d’euros en quatre noves línies de metroTRAM per a reforçar el transport públic de l’Àrea Metropolitana de València en el corredor nord de la comarca de l’Horta (Port de Sagunt – Sagunt -Rafelbunyol – València); la zona nord-oest (Paterna-Burjassot – Parc Tecnològic – València); la zona sud d’aquesta comarca (Albal-Catarroja-València) i la zona oest (Xirivella – Alaquàs – Aldaia – Barri del Crist).

A més de potenciar la creació d’estacionaments dissuasius i ampliació dels existents, especialment en la xarxa de Metrovalencia, així com millorar la gestió de l’estacionament en zones urbanes, i desenvolupar i consolidar els punts d’intermodalitat metropolitans, fomentant i facilitant els canvis entre les maneres de transport.

Igualment es treballa per una mobilitat activa de vianants i ciclistes amb el foment de nova infraestructura ciclista que permeten la connexió a través d’eixos ciclopeatonals clars i directes amb la ciutat de València. Cal ressaltar la consolidació d’una xarxa metropolitana que arribarà fins als 1.047 km de vies de ciclovianants interconnectades.

Col·laboració institucional

Finalment, el conseller ha assenyalat que “la consecució dels objectius del Pla portarà amb si un esforç per part de les diferents administracions”. En total, les actuacions previstes en el PMoMe suposaran una inversió de prop de 1.750 milions d’euros per part de la Generalitat fins a 2035, amb un pressupost de 72,5 milions d’euros en nova infraestructura i sistemes que fomenten l’ús de la bicicleta, així com prop de 400 milions d’euros a implantar el nou sistema de transport metroTRAM. En la xarxa de metro s’invertiran un total de 880 milions d’euros en nova infraestructura de metro.