Publicat
Arxivat com Corporatiu, Notícies.

  • El conseller Arcadi España ha realitzat balanç de les principals iniciatives previstes en Metrovalencia i TRAM d’Alacant
  • La millora de freqüències en la xarxa, la integració tarifària, al costat de la simplificació zonal i el disseny de nous traçats centren el marc estratègic de l’empresa pública

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha realitzat balanç de la situació de les principals actuacions previstes per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) fins a 2030, amb l’objectiu de millorar el servei i ampliar la xarxa autonòmica a València i Alacant, en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

En la reunió mantinguda aquest matí, en la qual el conseller de Política Territorial ha intervingut de manera telemàtica, també han participat la secretària autonòmica d’Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible, María Pérez, la directora gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Anaïs Menguzzato, i membres de la direcció de l’empresa pública.

Després de la trobada, el conseller Arcadi España ha destacat que “l’objectiu de la Generalitat, com ja es va plasmar en els plans de mobilitat de les tres províncies de la Comunitat Valenciana presentats en l’últim any, és continuar avançant en mobilitat sostenible, ja que és la millor manera de combatre amb èxit el canvi climàtic, d’acabar amb la descongestió de les ciutats i de reduir l’ús de cotxes”.

En l’Àrea Metropolitana de València, Arcadi España ha incidit en la necessitat de treballar en dos sentits: la millora del servei i les infraestructures actuals i el creixement de la xarxa. “Amb la integració tarifària i els nous títols SUMA hem fet un gran pas de simplificació i de baixada de preus per a fidelitzar a l’usuari i usuària de transport públic, la següent fase serà ampliar l’àmbit d’actuació dels títols, impactar en les freqüències de manera decidida amb inversions en diferents punts de la xarxa i planificar nous traçats perquè el transport públic arribe a la major quantitat de punts possible de l’àrea metropolitana amb la qualitat que necessiten els veïns i veïnes d’aquests municipis”.

En relació amb l’àmbit d’actuació del TRAM d’Alacant a Alacant, el conseller ha remarcat que aquest pla, com ja es va anunciar a Alacant el passat estiu, inclou “una inversió superior als 160 milions d’euros, amb els quals la Generalitat estarà en disposició de construir, en els pròxims anys, aproximadament 15 quilòmetres de nous trams i línies, que se sumaran a l’actual xarxa tramviària per a vertebrar la ciutat d’Alacant, la seua àrea metropolitana i les comarques on ja opera el TRAM”.

Així mateix, ha recordat que “aquest mateix any la Línia 9 per fi tornarà a connectar als veïns i veïnes d’Alacant, Benidorm i Dénia amb tren, després que la Generalitat haja invertit més de 100 milions d’euros en la seua modernització i que haja aconseguit avançar els terminis previstos un any”.

Ampliació de la xarxa de Metrovalencia

Els objectius recopilats en “FGV 2030” estan recollits en el Pla de Mobilitat Metropolità de València, PMoMe, que contempla l’execució d’un segon túnel entre Bailèn i Alameda, “una obra clau per a millorar freqüències en el servei de metro, que a més permetria comptar amb una nova estació en el centre de València”, ha explicat el conseller.

Juntament amb aquesta iniciativa, el conseller ha recordat que recentment s’ha adjudicat la redacció dels projectes d’ampliació de la Línia 10, la nova línia que entrarà en servei en els pròxims mesos, i de construcció de les noves Línies 11 i 12 de Metrovalencia, que uniran la xarxa tramviària amb la façana marítima i La Fe, respectivament.

A més, entre les accions previstes es planteja potenciar la creació d’estacionaments dissuasius i ampliació dels existents en la xarxa de Metrovalencia, així com el desenvolupament d’una xarxa d’aparcaments per a bicicletes.

Ampliació de la xarxa d’Alacant

Quant a Alacant, s’ha recordat que la Generalitat ja ha presentat el Pla d’Ampliació de la xarxa del TRAM d’Alacant, a més del Pla de Mobilitat Metropolità d’Alacant-Elx, en el qual s’inclouen les propostes en execució, així com els nous traçats previstos de cara als pròxims anys, en funció a les necessitats de mobilitat de la ciutat d’Alacant i les comarques del Alacantí, la Marina Alta i la Marina Baixa.

Una de les principals actuacions a les quals ha fet referència el conseller és la creació d’una nova connexió de l’actual xarxa del TRAM d’Alacant amb Sant Joan i la continuació fins a Mutxamel, des de les actuals Línies 1 i 3, que enllacen Estels amb Benidorm i El Campello, respectivament.

Sobre la prolongació des de Luceros fins a l’estació d’Adif, la futura estació Alacant Intermodal, el conseller ha explicat que el projecte definitiu d’FGV es troba en procés de redacció. En aquest sentit, ha remarcat la seua importància “per a fomentar la intermodalitat, però també per al futur creixement de la xarxa del TRAM d’Alacant i la millora de freqüències”.

Una altra de les actuacions previstes permetrà prolongar l’actual Línia 2, que parteix des de Luceros a Sant Vicent del Raspeig, fins a l’hospital d’aquesta localitat, donant servei, al seu torn, als veïns i veïnes de tot el municipi. Així mateix, des de la nova estació d’Alacant Intermodal, una vegada finalitzada l’obra, està previst connectar pel sud-oest de la ciutat d’Alacant amb els barris de La Florida, Ciutat d’Assís i Sant Ferran-Princesa Mercedes.

Així mateix, tal com es va presentar el passat estiu, FGV contempla la creació d’una nova Línia 6 de TRAM (Alacant Intermodal – Hospital de Sant Vicent) per a la futura estació intermodal amb el traçat sud de la Gran Via, a través del Polígon de Sant Blas, els Àngels, Sant Agustí, Tómbola i Divina Pastora, fins a connectar amb el traçat actual del TRAM d’Alacant prop de la parada de Ciutat Jardí.

Millora del servei

Altre aspecte important en el futur pròxim d’FGV és la millora del servei, que en Metrovalencia es concreta amb l’execució del Pla de Millora de Freqüències i del qual enguany començaran les primeres obres. Les primeres d’aquestes intervencions, ja en licitació, són l’execució dels punts d’encreuament en La Vallesa i El Vedat, amb un pressupost de licitació de 4.835.836,16 euros, IVA inclòs.

En el seu conjunt compta amb una inversió total de 235 milions d’euros, que permetrà una vegada completat augmentar considerablement les freqüències de pas, en diferent mesura, en la totalitat de la xarxa de Metrovalencia.