Publicat
Arxivat com Corporativo, Material mòbil, Noticias FGV, Notícies.

  • Ferrocarrils de la Generalitat forma part d’esta entitat que agrupa a les principals empreses operadores espanyoles

  • Els principals operadors ferroviaris patixen entre quatre i cinc pintades diàries per part de grups organitzats

  • L’impacte econòmic total del vandalisme ha suposat a les empreses ferroviàries més de 62 milions d’euros entre els anys 2015 i 2016

Els operadors ferroviaris agrupats en l’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari, del que forma part Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), assenyala el vandalisme grafiter com el principal problema en l’àmbit de la seguretat amb creixents implicacions socials, mediambientals, laborals i econòmiques, per això reclama una actuació normativa, judicial, policial, educativa i de comunicació d’acord amb la gravetat d’este problema.

La xarxa ferroviària patix cada dia una mitjana d’entre quatre i cinc accions vandàliques d’este tipus amb conseqüències perjudicials per als usuaris, els treballadors d’estacions i seguretat i per al conjunt de la societat, en tant que suposa un cost econòmic elevat. L’impacte econòmic total del vandalisme, inclosos els grafitis, ha suposat un gasto de 62,7 milions d’euros a les empreses ferroviàries entre el 2015 i el 2016, equivalents al salari mínim interprofessional de més de 8.666 persones a l’any.

A este cost, s’han de sumar l’impacte mediambiental dels espráis utilitzats en les accions vandàliques i els productes agressius per a reparar-les, els costos socials per als usuaris, el risc d’atropell, electrocució i caiguda dels propis vàndals en les incursions clandestines i els costos judicials.  En estos dos anys s’han realitzat 1.321 juís per vandalisme i obert quasi dos expedients diaris per faltes administratives, i per agressions s’han dut a terme fins a 1.068 juís i obert 1,5 expedients per dia.

Fenomen a l’alça

Segons dades aportades per tots els operadors que integren l’Observatori del Civisme, entre el 2015 i el 2016 s’han produït 3.413 intrusions vandàliques en les principals xarxes ferroviàries amb un total de 8.644 cotxes grafiats. La superfície pintada en trens durant el mateix període arriba als 256.482 metres quadrats, extensió que equival a 43 camps de futbol o, en vertical, als edificis dels dos costats del Passeig de Gràcia de Barcelona.

A més, han augmentat també altres comportaments incívics, amb els danys a les infraestructures: fins a 2.801 accions en dos anys, una mitjana de 3,48 diaris. El 80,6% es va produir contra elements passius (portes, parets, mobiliari, etc.) i el 19,4%, 543 accions, contra elements actius (circuits de vídeo, sensors, detectors, cablejats, etc.)

L’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari

L’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari, constituït el 27 de setembre de 2012, va nàixer arran de la Jornada sobre Conductes Incíviques en el Transport Ferroviari organitzada per FGC l’any 2011. Agrupa als principals operadors del transport ferroviari de l’Estat: Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Renfe Operadora, TRAM, Metre Bilbao, Ferrocarrils de la Generalitat de València (FGV), Metre Madrid, Metre Sevilla, Metre Màlaga, Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Euskotren (Tren, Tramvia de Bilbao i Tramvia de Gasteiz), Tramvia de Saragossa, Metropolità de Tenerife i Metres lleugers de Madrid.

Estos operadors es van unir per a respondre davant de les actituds antisocials, objectivar els problemes, centralitzar dades, compartir experiències i convertir-se en un laboratori que ajude a trobar solucions homogènies i eficients als problemes de l’incivisme en els serveis públics de transport ferroviari.

El conjunt d’operadors que formen part de l’Observatori transporten cada dia més de 5 milions de viatgers.