Publicat
Arxivat com Noticias FGV, Notícies, Notícies Metrovalencia, Notícies TRAM, RSC.

  • La consellera presenta el Pla d’Accessibilitat Universal de FGV 2017-2023 per a establir el full de ruta i aconseguir un transport que puguen utilitzar tots en igualtat, dignitat, màxima autonomia, comoditat i seguretat
  • Amb este Pla es pretén “anar més enllà de la llei” i s’incorporen elements nous com a mecanismes de control i de compliment, estudis permanents de millora, formació del personal o plans d’evacuació específics

La consellera de Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha destacat que l’objectiu del nou Pla d’Accessibilitat Universal de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) “és que el nostre transport públic siga accessible per a tots i en tot el procés del viatge, des del moment que pensen a viatjar fins que abandonen l’estació”. Amb este document s’establixen les bases i es fixa el full de ruta per a “garantir un transport públic basat en criteris d’igualtat, dignitat, màxima autonomia, comoditat i seguretat”.

Salvador ha realitzat estes afirmacions en la presentació del Pla d’Accessibilitat Universal FGV 2017-2023 junt amb el director gerent de l’empresa pública, Juan Andrés Sánchez Jordà, el president de Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI), Luis Vañó, i representants de distintes associacions i entitats que agrupen a estos col·lectius com CERMI, ONCE, COCEMFE, FESORD, Plena Inclusió o el Centre Educació Especial Francisco Esteve.

“Amb este pla, que ha comptat amb les aportacions de tots els col·lectius implicats, pretenem arribar molt més enllà del que establix la legislació. No és una guia ni una declaració d’intencions, el seu objectiu és emmarcar qualsevol acció que ara o en el futur realitze FGV per a oferir un transport públic universal per a totes i tots”, ha assenyalat la consellera. “Parlem d’accessibilitat física però també als sistemes de comunicació, trens i equips de les estacions com a màquines de venda, ascensors o intèrfons”.

La consellera ha volgut destacar el treball que s’ha fet estos dos anys en matèria d’accessibilitat, ja que s’ha creat una àrea específica dins de l’empresa i s’ha augmentat la inversió que ha permés instal·lar 31 Plataformes de Mobilitat Reduïda (PMR) o senyalitzar les portes de color en les unitats dels trens, entre altres. En dos anys s’han invertit 1,5 milions d’euros i en 2018 ja hi ha previst un pressupost d’un milió d’euros per a continuar amb el treball iniciat.

De fet, ha explicat que les inversions previstes permetran realitzar actuacions en la senyalística de les estacions; incorporar 59 noves màquines expenedores de bitllets adaptades no sols sensorialment sinó també físicament; seguir amb la instal·lació de plataformes per a Persones de Mobilitat Reduïda (PMR); millorar els accessos a estacions; adequar eixides d’emergència i passos a nivell; instal·lar teleindicadores en les parades de tramvia i renovar ascensors i escales mecàniques.

Segons ha explicat el director gerent de FGV, Juan Andrés Sánchez Jordà, “el plantejament del document és que no sols cal eliminar les barreres físiques, sinó que es comprenga la discapacitat de manera global i en tots els sistemes telemàtics, informàtics i de comunicació, com poden ser la web, les noves aplicacions en els mòbils o les màquines d’autovenda”.

Per a això, el pla “va més lluny de la que marca la llei” i inclou una àmplia gamma de mesures noves que no disposa cap entitat ferroviària i que van des d’una Comissió de Seguiment formada per membres del CERMI que controlaran el compliment dels compromisos, passant per un apartat específic d’innovació en accessibilitat a la immersió en projectes europeus amb fons comunitaris. De la mateixa manera, inclou l’establiment d’una estació laboratori a Paterna de “màxima accessibilitat” que pretén concretar l’estació del futur, fins a la formació del personal de l’empresa pública en un nou “marc cultural” de conscienciació col·lectiva per a treballar per l’accessibilitat universal, per la igualtat, la dignitat de les persones i l’excel·lència dels servicis que s’oferixen. De fet, enguany ja s’han iniciat cursos de llenguatge de signes per al personal d’atenció al client.

A més, també es realitzaran enquestes demoscópicas i estudis sociològics permanents per a millorar i corregir tendències. Finalment, l’ambiciós Pla contempla la tramitació de l’obtenció del certificat de qualitat europeu UNIX 170.001 i 170.002 com a empresa ferroviària accessible i l’impuls de jornades nacionals i internacionals sobre la matèria.

En este sentit, cal destacar que FGV ha proposat amb èxit en l’Associació d’Empreses Gestores de Transports Col·lectius Urbans (ATUC) de la que és membre la creació d’una comissió especialitzada en accessibilitat que tindrà lloc el pròxim dia 28 a València.