Publicat
Arxivat com Corporatiu, Corporativo, Noticias FGV, Notícies, Notícies TRAM.

  • Avança que el Consell aprovarà a la fi de 2022 aquest projecte, que té com a objectiu estratègic potenciar la intermodalitat a la ciutat d’Alacant i fer possible el creixement planificat per a la xarxa del TRAM
  • El president de la Generalitat ha assistit a la presentació d’aquesta actuació, que serà confinanciada amb els fons Feder Comunitat Valenciana 2021-2027

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha anunciat que el projecte per a l’execució de les obres de la nova estació Alacant Intermodal, la connexió de l’estació de Luceros del TRAM d’Alacant amb l’estació d’ADIF-Renfe d’Alacant, serà autoritzat pel Consell a la fi de est any, de manera que podrà licitar-se a principis de 2023, adjudicar-se en el primer semestre d’aqueix any i iniciar-se a finals.

Ximo Puig ha destacat que aquesta actuació, que compta amb un pressupost de 100 milions d’euros, “té com a objectiu estratègic potenciar la intermodalitat a la ciutat d’Alacant i fer possible el creixement ja presentat i planificat de la xarxa del TRAM a Alacant i en la seua àrea metropolitana, que tindrà com a pilar fonamental la futura estació Alacant Intermodal”.

Com ha destacat, aquesta nova actuació situa a la ciutat d’Alacant “en condicions d’afrontar el futur amb una mobilitat moderna, pròpia d’una capital del Mediterrani que ha de tindre en el transport públic un eix fonamental”. El president ha ressaltat també que el nou projecte quasi triplica la dotació inicial del qual es va plantejar en 2003 i incorpora elements d’intermodalitat adaptats a una concepció més ambiciosa de les connexions urbanes.

El projecte bàsic ja completat per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) inclou la definició i disseny de l’estació intermodal i del túnel d’accés a aquesta per l’avinguda Salamanca.

Aquest document es consensuarà en les pròximes setmanes amb AVANT, ADIF i Ajuntament d’Alacant per a completar la versió definitiva del projecte constructiu, com s’ha fet fins al moment per a avançar en totes les fases del citat projecte.

Posteriorment, l’Agència Valenciana de la Seguretat Ferroviària (AVSF) haurà de donar la seua aprovació al mateix perquè el Ple del Consell autoritze la licitació de les obres que són susceptibles de finançament per la Unió Europea a través del Programa Operatiu Feder Comunitat Valenciana 2021-2027.

L’acte de presentació del projecte ha tingut lloc en l’estació de Luceros del TRAM d’Alacant i ha comptat amb la presència del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, la directora gerent d’FGV, Anaïs Menguzzato, la secretària autonòmica de Tranportes, María Pérez, el director general de AVANT, Javier Martínez Barco, el subdirector d’Estacions Aquest d’ADIF, Juan Bautista Cano, i el primer tinent d’alcalde d’Alacant, Manuel Villar Sola.

Contingut del projecte

La proposta tècnica planteja una nova estació intermodal amb quatre vies i dues andanes centrals, la qual cosa augmenta considerablement la superfície d’ocupació en planta enfront de la prevista en el projecte redactat en 2007, que disposava únicament de tres vies per a donar resposta a l’ampliació de la xarxa anunciada el passat estiu pel conseller de Política Territorial, Arcadi España, a la ciutat d’Alacant.

Aquesta ampliació en el nombre de vies permetrà una millora en la freqüència de pas dels trens i tramvies i, en definitiva, de l’explotació del servei ferroviari, de manera que s’atendrà les necessitats de la futura expansió programada per al TRAM d’Alacant.

Com ha destacat Arcadi España durant la presentació del projecte, amb aquesta actuació “es dona resposta a la necessitat d’apostar per la intermodalitat detectada pel Pla de Mobilitat Metropolità d’Alacant-Elx elaborat per la Generalitat Valenciana i d’ampliar la xarxa a través de Luceros, com també va detectar aquest marc estratègic per a les infraestructures alacantines”.

A més, la nova estació es planteja completament sota superfície enfront del projecte redactat en 2007, no afecta en el seu estat final a l’estacionament de vehicles d’ADIF, i contempla un forjat intermedi que albergarà el vestíbul principal de l’estació i que podria connectar-se amb la futura estació subterrània.

Futures ampliacions de la xarxa

Aquesta nova estació s’ha plantejat per part d’FGV com un projecte fonamental per a l’expansió de la xarxa, ja que serà el punt de partida d’una ampliació del TRAM que connectarà pel sud-oest de la ciutat d’Alacant els barris de La Florida, Ciutat d’Assís i Sant Ferran-Princesa Mercedes. Aquest nou traçat de la línia va ser presentat per part de la Generalitat a Alacant el passat estiu i s’estima que comptarà amb una inversió de 35 milions d’euros.

A més, a partir d’aquesta nova estació també es contempla la creació de la nova Línia 6 del TRAM (Alacant Intermodal – Hospital de Sant Vicent), el traçat del qual discorrerà pel sud de la Gran Via, a través del polígon de Sant Blas, els Àngels, Sant Agustí, Tómbola i Divina Pastora, fins a connectar amb el traçat actual al TRAM d’Alacant, prop de la parada de Ciudad Jardín. La inversió prevista d’aquesta nova línia, que permetrà vertebrar una zona d’Alacant i que actualment no compta amb transport públic d’alta capacitat, està estimada en 40 milions d’euros.