- Puig ha assegurat que “l’objectiu és que en l’estiu de 2021 la Línia 10 esté ja en ple funcionament”
- El pressupost per a esta obra ascendix a més de 25 milions d’euros i comprén el condicionament de les tres estacions subterrànies
El president ha anunciat per a principis del 2020 l’inici de les obres de construcció de la superestructura de via, arquitectura i equipament del tram subterrani entre les estacions d’Alacant i Amat Granell de la Línia 10 de Metrovalencia, que s’ha adjudicat per un import superior als 25 milions d’euros.
Així ho ha explicat en la visita que ha realitzat al tram subterrani i a les obres de la Línia 10 de Metrovalencia (Alacant-Natzaret) que s’estan executant en superfície, on ha assegurat que l’objectiués que en l’estiu del 2021 esta línia estiga ja en ple funcionament “.
El titular del Consell ha destacat l’aposta de la Generalitat per una mobilitat sostenible i, en este sentit, ha assegurat que “la ciutat de València està donant un exemple de cap a on ha d’avançar una societat moderna i que assumisca la lluita contra l’emergència climàtica».
A l’acte també ha assistit el conseller de Política Territorial, Obres Púbiques i Mobilitat, Arcadi Espanya, qui ha avançat que en el primer trimestre de 2020 presentaran la solució que donaran a la Línia 10 per a la seua connexió amb la zona marítima.
La Línia 10, una vegada completada en 2021, permetrà unir el centre de València amb la zona de la Ciutat de la Ciutat de les Arts i les Ciències, i el barri de Natzaret, ampliant de manera molt considerable l’oferta de transport de la xarxa de Metrovalencia, i afavorint la implantació d’un model de mobilitat sostenible en el conjunt de la ciutat i la seua àrea metropolitana.
Les primeres obres d’esta infraestructura van començar l’any 2006 i es van paralitzar en 2011, per falta de pressupost, després d’invertir al voltant de 200 milions d’euros. El 12 de juny de 2017 el propi president Ximo Puig va anunciar que la Generalitat reprendria, després d’anys d’abandó, les obres amb finançament de la Unió Europea.
La Línia 10 combina trams subterranis i en superfície, amb un recorregut de 5,3 quilòmetres i 8 estacions i parades (3 subterrànies i 5 en superfície).
El projecte de construcció del conjunt d’esta línia està cofinançat per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020, que aporta el 50%.
La nova Línia 10 constituïx un projecte pioner a Espanya quant a la implantació i l’ús de la metodologia BIM en infraestructures ferroviàries, constituint un referent per a altres administracions quant a la gestió del cicle de vida dels actius ferroviaris, des de la fase de disseny i construcció fins a la fase operació i explotació.
Obres en execució
En l’actualitat, la Generalitat, a través de FGV, està executant les obres d’infraestructura d’esta línia, en el tram en superfície, comprés entre les parades d’Amat Granell i la prolongació fins a la nova parada de Germans Maristes. La inversió d’esta primera actuació ascendix a quasi 3.665.000 euros i està previst que els treballs finalitzen a principis de 2020.
Les primeres actuacions en esta línia inclouen la construcció de la rampa de connexió del túnel de l’estació d’Amat Granell i el tram tramviari en superfície (a l’altura de la seu del Col·legi de Metges), la connexió amb la plataforma actualment construïda i junt amb la nova parada de Germans Maristes, (treballs que s’estan realitzant actualment).
Des d’estes parades es facilitarà l’accés a Quatre Carreres, Ciutat de la Justícia, Ciutat del Bàsket, Font de Sant Lluis i el futur pavelló València Arena.
A més, pròximament s’executarà la reposició de la infraestructura del tram tramviari en l’encreuament amb el carrer Antonio Ferrandis, que al seu dia es va retirar per a facilitar la circulació de vehicles i connectar amb la plataforma ja instal·lada en este vial.
Actuacions en el tram subterrani
El pressupost d’adjudicació ascendix a més de 25 milions d’euros, IVA inclòs. Les obres comprenen els treballs necessàries per a condicionar les tres estacions subterrànies d’esta línia: Alacant, Russafa i Amat Granell, així com l’equipament del túnel.
Les actuacions previstes en el tram subterrani Alacant-Amadeo Granell per a principis de 2020 comprenen la reparació de la infraestructura construïda així com l’execució d’unes altres de noves; la instal·lació de la superestructura de via, incloent-hi els aparells de via, drenatge i canalitzacions laterals per a alta tensió; i els treballs d’arquitectura de les tres estacions que inclouen obra, acabats, paviments, revestiments verticals, mobiliari, etcètera.
A més, s’han inclòs en este projecte les instal·lacions elèctriques i enllumenat; mecàniques, llanterneria i sanejament; ventilació, protecció contra incendis; comunicacions; mitjans d’elevació (escales mecàniques i ascensors); senyalització; i mobiliari. Està prevista també la urbanització de les àrees afectades per l’obra i en particular dels accessos a les estacions i el seu entorn.
Després d’estes dos primeres actuacions, la Generalitat té previst licitar a principis d’any els projectes constructius corresponents a electrificació, connexions i subestacions; la senyalització i comunicacions; i l’adequació del tram i parades en superfície i la construcció dels depòsits provisionals, amb un pressupost en conjunt d’uns 21 milions d’euros.