Publicat
Arxivat com Corporativo, Noticias FGV, Notícies, Notícies TRAM.

  • Des del 15 d’agost de 2003 el nombre de passatgers ha augmentat any rere any degut a les contínues millores i a les ampliacions de la xarxa
  • El  nombre de quilòmetres recorreguts supera els 32,5 milions i Estels ha sigut l’estació més utilitzada amb 11,4 milions d’usuaris

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) celebra hui el quinzé aniversari de la posada en marxa del servici tramviari en l’àrea metropolitana d’Alacant, el TRAM d’Alacant, entre l’antiga estació de Porta del Mar d’Alacant i El Campello, un fet que va incloure a esta ciutat en l’elenc de ciutats que van apostar per este mitjà de transport de viatgers.

En estos quinze anys, el servici de tren-TRAM i tramvia s’ha consolidat com un sistema de referència nacional i internacional, amb una gran acceptació per part dels alacantins i dels molts viatgers que visiten la província i que ho utilitzen. Cal matisar que, anteriorment a la posada en servici del sistema TRAM d’Alacant el 15 d’agost de 2003, ja existia la connexió ferroviària a Dénia, que hui en dia es continua mantenint i reforçant amb distintes actuacions de modernització a través de la Línia 9 (Benidorm-Dénia).

Des de l’esmentada data, 79.804.709 viatgers han utilitzat algun dels tren-TRAM i tramvies de les diferents línies que en estos quinze anys s’han posat en servici –hui en dia són tres de tramvia i una de tren-TRAM, a banda de la línia dièsel Benidorm-Dénia –que ha mobilitzat en este temps 12.619.002 usuaris- després d’un procés de modernització i ampliació realitzat per la Generalitat, en el que s’han invertit més de 1.000 milions d’euros. Per tant, entre les cinc línies i des de 2003, el número global de passatgers ascendix a 92.423.711.

En el desglossament de viatgers per línies cal tindre en compte que, des del 15 d’agost de 2003 i fins a 2008, primer any complet amb la xarxa dividida per línies –fins eixa data només hi havia una línia de tramvia, a banda de la connexió amb Dénia- la dita línia de tramvia va mobilitzar a 4.676.362 viatgers.

A partir de 2008, amb els recorreguts ja establits cap a Benidorm (L1), El Campello (L3), Plaça La Corunya (L4) i, més tard, Sant Vicent del Raspeig (L2), a més de Dénia des de Benidorm (L9), el traçat més utilitzat ha sigut el de la Línia 3, amb 22.465.013 usuaris; seguit de la Línia 1, amb 20.929.770; la Línia 2, amb 19.348.894; la Línia 9, amb 12.619.002; i la línia 4, amb 12384.671 clients.

Respecte de les estacions més utilitzades, són les més cèntriques i a més subterrànies les que han acumulat nombre més gran de passatgers. D’esta manera, Estels acumula 11.452.645, seguida de Mercat amb 10.595.869 i Marq-Castillo amb 3.800.838 viatgers. Cal recordar que Estels és actualment capçalera de les Línies 1, 2, 3 i 4, traçats que compartix amb Mercat i Marq-Castillo.

Després se situen les estacions de Benidorm, amb 3.740.961; Creueta, amb 1.608.085; El Campello, amb 1.564.589 i Sant Vicent del Raspeig, amb 752.359 usuaris.

Quant als quilòmetres recorreguts pels tramvies, tren-TRAM i tren convencional des de 2003, la suma aconseguix la xifra de 32.507.058 km, la qual cosa equival a 812,6 voltes al món.

Un model de transport de referència

El TRAM d`Alacant part d’un concepte d’explotació que combina l’ús de trens i tramvies per una mateixa infraestructura, un exemple d’intermodalitat, tant en el material com en les instal·lacions. FGV va ser la primera operadora que va implantar este sistema a Espanya, després de les experiències de les ciutats alemanyes de  Karlsruhe i Saarbrucken.

València, Bilbao i Barcelona van ser ciutats que es van avançar en la implantació de tramvies moderns, però Alacant va ser la primera població de grandària mitjana espanyola a recuperar este sistema de transport elèctric d’alta capacitat, totalment integrat amb l’arquitectura urbana i sostenible.

Des d’eixe moment, el TRAM d’Alacant s’ha convertit en un referent per als gestors de transport públic d’altres països per la tecnologia utilitzada i per la integració urbana realitzada en el seu procés d’implantació.

Dates clau en l’evolució del TRAM

El TRAM d’Alacant va començar a prestar servici entre les estacions de Porta del Mar a Alacant i El Campello amb 16 parades, un recorregut superior als 12 quilòmetres i un pressupost d’execució pròxim als 60 milions d’euros. Junt amb la inversió realitzada en la pròpia línia, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d’espais pròxims i limítrofs al traçat actual.

A continuació, diverses dates han marcat l’evolució del TRAM d’Alacant. El 10 de maig de 2007 va entrar en servici un nou tram, comprés entre L’Illot i Mercat, i la inauguració de les estacions de Mercat i Marq (hui en dia Marq-Castillo), el que possibilitava la prolongació dels servicis tramviaris fins al centre de la ciutat d’Alacant en subterrani. Un mes més tard, s’inaugurava el ramal Al Cap de les Hortes, corresponent a la Línia 4, que permetia donar servici a la nova zona de platges.

El 29 de juliol de 2007, marcava un important avanç en el projecte del TRAM. La Línia 1 connectava les estacions de Mercat i Creueta, en La Vila-Joiosa, acostant ambdós municipis. L’ampliació de freqüències d’esta línia el 25 de gener de 2007 i l’ampliació del TRAM fins a Benidorm el 2 de juny de 2008 suposaven un revulsiu per al TRAM, amb un important increment de viatgers. Al desembre de 2009, es va inaugurar el bucle de la Línia 4 per a donar servici a distintes zones de Cap de les Hortes i Platja de Sant Joan.

Al juny de 2010 es va obrir al públic l’estació subterrània d’Estels, actual capçalera de les Línies 1, 2, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava així al mateix cor d’Alacant.

El 4 de setembre de 2013 es va inaugurar la línia 2 entre l’estació d’Estels i la parada de Sant Vicent del Raspeig, la qual cosa ha significat un augment qualitatiu i quantitatiu del servici prestat pel TRAM.

En l’actualitat, s’estan escometent les obres de finalització del túnel de Serra Grossa i les de modernització de la Línia 9, en el tram Calp-Dénia, en les que la Generalitat està invertint més de 120 milions d’euros.