Publicat
Arxivat com Material mòbil, Noticias FGV, Notícies, Notícies Metrovalencia.

  • La Consellera ha visitat estes instal·lacions i ha presentat el projecte “Obrim per Obres” que permetrà obrir al públic les instal·lacions
  • Una vegada finalitzats els primers treballs de condicionament de la zona exterior, el Pla Director establirà les pròximes actuacions
  • Estos tallers guarden una col·lecció de 70 trens i tramvies dels quals 13 estan totalment restaurats


La Consellera d`Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha anunciat que Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) obrirà al públic en 2017 els antics tallers i cotxeres que l’empresa pública té en Torrent i que alberguen més de 70 trens i tramvies històrics, dels segles XIX i XX, 13 d’estos vehicles totalment restaurats i visitables.

L’anunci ho ha realitzat en el transcurs d’una visita a estes instal·lacions, en la que ha estat acompanyada per l’alcalde de Torrent, Jesús Ros, i els representants de distintes associacions ferroviàries. En el transcurs d’este acte s’ha presentat el programa “Obrim per Obres” permetrà obrir al públic com a Taller d’Història este conjunt arquitectònic i la col·lecció de trens i tramvies històrics que acull.

Salvador ha destacat que “per primera vegada FGV obri a la societat este conjunt arquitectònic i presenta un programa de recuperació i posada en valor d’estos tallers que han estat abandonats i que ara amb “Obrim per Obres” s’inicia el procés per a recuperar-los per a la gent. Fins a la data ja s’han realitzat els primers treballs de condicionament de la platja de vies i dels elements exteriors i amb el Pla Director es marcaran les pròximes intervencions d’este conjunt arquitectònic”.

Respecte als trens i tramvies històrics que acullen els tallers, la Consellera hi ha assenyalat que “la col·lecció de vehicles històrics representa una oferta cultural d’àmplia visió territorial, sobre origen, evolució, present i futur de la xarxa de transport ferroviari de la nostra Comunitat, i que per primera vegada es va a poder mostrar en la seua totalitat d’una manera programada”.

El Pla Director que s’està elaborant permetrà establir les fases i actuacions a realitzar, sent compatible els treballs necessaris amb el programa de visites previst per FGV al llarg de 2017, any que coincidix amb la celebració del 30 aniversari de l’empresa. Sota la direcció de l’arquitecte Javier Pérez Igualada s’establixen les necessitats del conjunt ferroviari de Torrent.

Este document és una ferramenta clau per a executar uns correctes criteris d’intervenció i desenrotllar la planificació pressupostària que permeta l’obertura en fases de l’obra i es conclourà després de conéixer l’informe de possibles patologies de l’immoble, que permetrà al seu torn conéixer amb exactitud les intervencions que es puguen o hagen de realitzar.

Els treballs fins a este moment formen part d’una primera fase, en la que s’han condicionat els accessos als tallers per a visites externes en la platja de vies. Uns 3.000 m2, de manera que es pot recórrer la dita zona fins a arribar a l’edifici principal on es troben els vehicles restaurats, accedint per la porta de l’oest junt amb l’entrada de les vies. L’execució d’estes obres permet establir un programa de visites guiades i controlades a la zona, independentment de l’interior dels edificis.

Per a procedir amb esta primera fase, ha sigut necessari alliberar la platja de vies, ocupada amb les unitats UTA, per la qual cosa s’ha procedit al seu desballestament, a excepció d’aquells trens que tenen alguna relació amb l’accident de metro de 2006.

Els tallers i cotxeres de Torrent van ser projectats per l’enginyer Santiago Castro Cardús i llocs en servici per la Companyia de Tramvies i Ferrocarrils de València l’any 1963 i s’empraven per a realitzar el manteniment del material mòbil que la mencionada empresa utilitzava en la línia que unia València amb Villanueva de Castellón, que hui és part de la línia 1 de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.

Al posar-se en marxa l’actual seu de FGV en València Sud, que comprén tallers i cotxeres, els de Torrent van passar en 1992 a convertir-se en instal·lacions auxiliars de tallers i magatzem. Actualment, este complex de naus industrials, junt amb la seua platja de vies, servix també de depòsit de la col·lecció de Material Històric de FGV.