TRAM Metropolità d'Alacant. Estació Mercado

Publicat
Arxivat com Noticias FGV, Notícies, Notícies TRAM.

  • El 10 de maig del 2007 el metropolità va arribar en subterrani al centre de la capital
  • La infraestructura que va permetre accedir al cor de la capital va suposar una inversió de 110 milions d’euros, 45 d’ambdós instal•lacions
  • En l’actualitat, el tram subterrani és comú per a les Línies 1, 2, 3 i 4 de tren-TRAM i tramvia

La Conselleria d’Infraestructures va posar en servici el tram del TRAM Metropolità d’Alacant comprés entre Mercat Central i El Campello el 10 de maig del 2007, per la qual cosa hui es complix el seu octau aniversari. En la dita data, es van inaugurar les estacions de MARQ i Mercado, les primeres soterrades de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en la província i va suposar l’entrada en el cor d’Alacant del tramvia, un mitjà de transport públic versàtil, segur, còmode, ràpid i respectuós amb el medi ambient.

En estos huit anys, les estacions de MARQ i Mercado han acollit a 9.161.880 viatgers, desglossats en els 2.335.189 de la primera instal•lació i els 6.826.691 de la segona. En l’actualitat, per ambdós passen els tren-TRAM de la Línia 1 (Luceros-Benidorm) i els tramvies de les Línies 2 (Luceros-Sant Vicente del Raspeig), 3 (Luceros-El Campello) i 4 (Luceros-Plaça La Corunya). Cal assenyalar que la de Mercado va ser estació terme de les línies fins a la inauguració en 2010 de la d’Estels.

Mercado es va erigir des de la seua inauguració com l’estació més transitada, títol honorífic que va mantindre fins a la posada en servici al juny del 2010 d’Estels, que li va arrabassar el lloc. En l’actualitat, es manté mes a mes en segona posició darrere de la qual hui és estació terme del TRAM. El seu rècord de viatgers ho va aconseguir el passat any amb 1.045.245 usuaris.

MARQ ha seguit la mateixa evolució. Quan encara no estava en funcionament Luceros, alternava la segona i tercera posició amb Benidorm. Amb la cèntrica estació ja en marxa, va haver-hi un temps que alternava la tercera i la quarta amb la ciutat de la Marina Baixa, però en els últims temps s’ha assentat en la tercera plaça. El seu rècord de viatgers ho va aconseguir el passat any amb 376.388 usuaris.

Estes infraestructures inaugurades fa huit anys van permetre millorar la comunicació de la ciutat, a través d’un servici de tramvia i tren-TRAM, amb el front costaner, fins al Campello, La Vila Joiosa i Benidorm, i continuar amb tren fins a Dénia, facilitant els desplaçaments i permetent comunicacions més àgils i eficaços amb el mínim cost de temps i de recursos.

Este primer tram va suposar, a més, la incorporació d’un nou sistema de transport a la xarxa: el tramvia en subterrani, que travessa el centre comercial i administratiu de la capital. La resta de la xarxa, transcorre en superfície, excepte en alguns llocs en què ha sigut necessari soterrar per l’orografia del terreny.

Per a l’arribada del TRAM fins al centre d’Alacant va ser necessària la construcció d’una infraestructura tramviària des de Finca Adoc fins al Mercat Central, obra que va realitzar al seu dia l’Ens Gestor de la Xarxa de Transport i de Ports de la Generalitat (GTP) que va comptar amb un pressupost global pròxim als 110 milions d’euros, d’ells 45 per a ambdós estacions. Estes obres van incloure l’execució d’un túnel davall la vessant de la muntanya Benacantil, al llarg de l’avinguda Jaume II, d’una longitud aproximada als 700 metres, i les dos primeres estacions subterrànies de la xarxa TRAM: MARQ i Mercado.

Altres instal•lacions

Enguany també es complix l’octau aniversari de tota una sèrie d’instal•lacions imprescindibles per a l’actual explotació del TRAM d’Alacant, com són la posada en funcionament al març dels Tallers i Cotxeres d’El Campello, les instal•lacions del Post de Comandament de la Marina amb el Sistema de Control de Tràfic Centralitzat, el Sistema d’Ajuda en l’Explotació ( SAE ), els Sistemes de Circuit Tancat de Televisió (CCTV), Telecomandament de subestacions i Instal•lacions Fixes, el nou sistema de peatge amb targeta sense contacte o la instal•lació del sistema de peatge embarcat.