Publicat
Arxivat com Corporatiu, Noticias FGV, Notícies.

  • Les labors de neteja i desinfecció addicionals, el sistema de control d’aforament i l’adquisició d’equips de protecció han sigut els apartats als quals s’ha destinat major pressupost
  • Com a part d’aquestes iniciatives, aquest mes de gener s’han incorporat al servei els Auxiliars COVID-19 de suport en estacions i trens

La Generalitat ha destinat 10,5 milions d’euros, des de març de 2020, per a fer front a l’actual crisi sanitària provocada per la COVID-19 en les xarxes de Metrovalencia i TRAM d’Alacant i adoptar diferents mesures per a garantir un servei de transport segur.

En 2020, abans que es declarara l’estat d’alarma, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), igual que altres empreses del sector, va anar adoptant diferents mesures per a fer front a l’emergència sanitària provocada pel coronavirus.

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, i la directora gerent de FGV, Anaïs Menguzzato, s’han reunit hui de manera telemàtica per a fer balanç de les actuacions realitzades durant la pandèmia i avançar en mesures que permeten continuar garantint un transport públic segur.

Després de la reunió, el conseller ha insistit que el transport públic “ha de ser eficient i segur” i, al seu torn, ha recordat que tots els informes internacionals avalen que “el risc de contagi en el transport públic és molt baix, sobretot tenint en compte les mesures que s’han executat per a protegir els viatgers”.

En els últims mesos, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana ha desenvolupat actuacions organitzatives i tècniques que han permés fer front a les circumstàncies excepcionals actuals, d’acord amb les directrius establides per les autoritats estatals i autonòmiques.

Davant aquesta nova situació ha sigut i és necessari continuar adoptant mesures que se sumen a les que ja s’han aplicat en mesos anteriors per a facilitar l’ús del transport públic en unes condicions de màxima seguretat”.

La dotació econòmica destinada per a fer front a aquestes mesures ha suposat una assignació no prevista per part de FGV que també ha estat acompanyada d’una lògica disminució d’ingressos, conseqüència del menor nombre de persones viatgeres registrades, sobretot coincidint amb els mesos de confinament.

Principals mesures i actuacions

La major assignació econòmica a la qual ha hagut de fer front FGV en aquests últims mesos ha sigut la derivada de les labors addicionals de neteja i desinfecció que s’han hagut de realitzar en trens, tramvies, estacions i en dependències pròpies com a tallers i oficines.

El pressupost destinat a aquest apartat és de més de cinc milions d’euros (neteja i desinfecció extraordinàries en instal·lacions i trens, al que des d’el mes d’octubre passat es va incorporar la desinfecció mitjançant nebulització a l’interior de trens i tramvies).

Aquestes labors han estat acompanyades de la recollida de mostres per a detectar la possible presències de restes o traces de COVID-19 en col·laboració amb el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) del Ministeri de Ciència i Innovació.

La incorporació, des d’aquest mes de gener, del personal destinat a informació i control sobre el compliment de les normes de sanitàries i de prevenció en vigor, conseqüència de la pandèmia provocada per la COVID-19, compta amb una dotació pressupostària de 1,5 milions d’euros.

Entre les tasques d’aquests auxiliars figuren les de vetlar pel compliment, per part de les persones usuàries dels serveis de transport, de les normes sanitàries en vigor. A més, col·laboren en el control d’accés i aforament, ajudant a la correcta distribució de clients en andanes i unitats i assegurant el correcte ús de les instal·lacions, així com notificant possibles incidències.

D’altra banda, el sistema de control d’aforament de Metrovalencia ha suposat una inversió superior al milió d’euros. Amb aquest nou sistema en servei des d’el mes de setembre passat, les principals instal·lacions disposen de pantalles informatives, distribuïdes en els vestíbuls, en la qual s’ofereix informació a temps real del grau d’ocupació dels trens en circulació al seu pas per aquestes estacions.

Després d’aquest apartat, l’adquisició de productes sanitaris i de protecció (màscares, guants, gel hidroalcohòlic), així com la instal·lació de mampares en oficines i llocs de treball ha suposat una despesa de 1,5 milions d’euros.

Així mateix, les accions de comunicació i sensibilització desenvolupades al llarg d’aquests mesos en estacions i mitjans aliens ha ascendit a més de mig milió d’euros, amb la finalitat d’informar la població sobre les noves mesures i per a recuperar la confiança en la seguretat del transport públic.

Altres mesures posades en marxa des que va començar la pandèmia han permés millorar el servei d’atenció al client, reforçar les labors de vigilància i seguretat, afavorir el teletreball i fer front a les hores extres que ha sigut necessari realitzar.

Perduda d’ingressos

La crisi sanitària ha provocat durant aquest període un lògic descens de demanda, per la qual cosa els ingressos han disminuït considerablement. La crisi sanitària va provocar en un primer moment que la demanda se situarà durant el període de confinament en registres inferiors al 10%, respecte a l’any anterior.

En el procés de desescalada ha sigut possible que els viatgers hagen tornat a confiar en els serveis de transport que ofereixen Metrovalencia i TRAM d’Alacant, però hui dia el grau d’ocupació encara continua sent una mica inferior al 50% respecte al passat any.