Publicat
Arxivat com Corporatiu, Noticias FGV, Notícies.

  • L’objectiu és consensuar el projecte bàsic de la Generalitat Valenciana, presentat a Alacant pel president Ximo Puig
  • L’actuació parteix amb un pressupost inicial de 100 milions d’euros i contempla la construcció d’una nova estació intermodal i del túnel d’accés per l’avinguda Salamanca

La Generalitat ha presentat davant la societat AVANT, Adif-Renfe i l’Ajuntament d’Alacant, el projecte bàsic de la nova estació Alacant Intermodal del TRAM d’Alacant realitzat per la Generalitat Valenciana, que inclou la definició i disseny de la citada estació intermodal de la xarxa tramviària i del túnel d’accés a aquesta per l’avinguda Salamanca. Aquest projecte va ser presentat a Alacant pel President de la Generalitat, Ximo Puig i suposa una inversió de 100 milions d’euros.

El projecte, en el qual també s’han tingut en compte, gràcies a la seua col·laboració, les aportacions d’aquestes entitats es presenta per a completar la versió definitiva i avançar en la definició i posterior execució.

La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Rebeca Torró, ha recordat que “aquesta actuació té com a objectiu final potenciar la intermodalitat a la ciutat d’Alacant i fer possible el creixement planificat per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana per al TRAM a Alacant i en la seua àrea metropolitana, que tindrà com a pilar fonamental aquesta futura estació Alacant Intermodal”.

Així mateix, ha incidit en què aquesta nova actuació projectada per la Generalitat “situa a la ciutat d’Alacant en condicions d’afrontar el futur amb una mobilitat moderna i sostenible, clau en aquest moment en el qual la descarbonització és una prioritat per al Govern valencià i a nivell europeu”.

La previsió de la Generalitat és que el projecte siga autoritzat pel Consell a la fi d’enguany, de manera que podria licitar-se a principis de 2023, adjudicar-se en el primer semestre d’aqueix any i iniciar-se a la fi d’aquest. Aquestes obres són susceptibles de finançament per la Unió Europea a través del Programa Operatiu FEDER Comunitat Valenciana 2021-2027.

Contingut del projecte

La proposta tècnica planteja una nova estació intermodal amb quatre vies i dues andanes centrals, la qual cosa augmenta considerablement la superfície d’ocupació en planta enfront de la prevista en el projecte redactat en 2007, que disposava únicament de tres vies per a donar resposta a l’ampliació de la xarxa anunciada el passat estiu per la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat.

Aquesta ampliació en el nombre de vies permetrà una millora en la freqüència de pas dels trens i tramvies i, en definitiva, de l’explotació del servei ferroviari, de manera que s’atendrà les necessitats de la futura expansió programada per al TRAM d’Alacant.

Amb aquest projecte, es dona resposta a la necessitat d’apostar per la intermodalitat detectada pel Pla de Mobilitat Metropolità d’Alacant-Elx elaborat per la Generalitat Valenciana i d’ampliar la xarxa a través d’Estels, com també va detectar aquest marc estratègic per a les infraestructures alacantines.

La nova estació es planteja completament sota superfície enfront del projecte redactat en 2007, no afecta en el seu estat final a l’estacionament de vehicles d’ADIF, i contempla un forjat intermedi que albergarà el vestíbul principal de l’estació i que podria connectar-se amb la futura estació subterrània.

Futures ampliacions

Aquesta nova estació s’ha plantejat per part d’FGV com un projecte fonamental per a l’expansió de la xarxa, ja que serà el punt de partida d’una ampliació de la xarxa del TRAM d’Alacant que connectarà amb els municipis de Sant Joan i Mutxamel i pel sud-oest de la ciutat d’Alacant amb els barris de La Florida, Ciutat d’Assís i Sant Ferran-Princesa Mercedes.

A més, a partir d’aquesta nova estació també es contempla la creació de la nova Línia 6 del TRAM (Alacant Intermodal – Hospital de Sant Vicent), el traçat del qual discorrerà pel sud de la Gran Via, a través del polígon de Sant Blas, els Àngels, Sant Agustí, Tómbola i Divina Pastora, fins a connectar amb el traçat actual al TRAM d’Alacant, prop de la parada de Ciutat Jardí.