Publicat
Arxivat com Notícies, Notícies Metrovalencia, Oci i cultura.

El Museu d’Història de València acull fins a l’1 de març del 2015 l’última de les tres mostres organitzades amb motiu del 20 aniversari

Es presenta un recorregut pel procés constructiu, evolució, material mòbil, protagonistes i la seua implicació amb la ciutat

Una reproducció a grandària real dels actuals tramvies a la porta del centre cultural invita a visitar l’exhibició d’articles, panells i fotografies

El secretari autonòmic d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient, Victorià Sánchez-Barcáiztegui, ha inaugurat hui en el Museu d’Història de València l’exposició “El tramvia modern. 1994-2014”, organitzada per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV).

Aquesta mostra forma part de les activitats programades amb motiu de la celebració dels 20 anys de la recuperació d’aquest mitjà de transport a València, el 21 de maig de 1994, i coincidint amb els 140 anys de la seua implantació en la ciutat. A l’acte han assistit també la tinent alcalde i regidor delegada de Cultura de l’Ajuntament de València, María Irene Beneyto, i el director gerent de FGV, Pablo Cotino.

Sánchez-Barcáiztegui ha explicat que “València és un exemple de com el tramvia és un transport de futur que revalora les zones per les quals passa perquè, abans, els carrers per on ara transita no eren agradables i no hi ha mes que veure què distint és tot ara”. Així mateix, el secretari autonòmic ha destacat que la reimplantació d’aquest sistema de transport a València ha sigut “una operació model que ha impulsat a altres ciutats d’Espanya a integrar-ho en les seues poblacions”.

“El tramvia elèctric 1900-1970” compta amb la col•laboració de l’Ajuntament de València que, a través del Museu d’Història de València, oferix la sala d’exposicions temporals per a albergar aquesta iniciativa que compta amb el patrocini de l’empresa Siemens, subministradora de la sèrie de material rodador 3800 triada per a la recuperació d’aquest mitjà de transport a València. La mostra es podrà visitar fins a l’1 de març del 2015 de manera gratuïta en la sala d’exposicions temporals de dimarts a dissabtes de 9:30 a 19:30 hores i els diumenges i festius de 9:30 a 15 hores

El repàs expositiu d’aquests 20 anys fa referència, des d’un punt de vista molt gràfic i didàctic, al procés constructiu, l’evolució de la xarxa, el material mòbil i infraestructures, els protagonistes i la vinculació d’aquest mitjà de transport amb València i els valencians. Al seu torn compta amb una part dedicada a la relació entre el tramvia i el disseny, en el que va participar en Paco Bascuñan, així com la seua relació amb projectes culturals, promocionals i solidaris.

Aquesta mostra compte, a l’entrada del museu, amb una reproducció a grandària real dels tramvies que actualment circulen per la ciutat, els fabricats per Siemens, pertanyents a la sèrie 3.800.

En l’actualitat, el tramvia és un mitjà de transport totalment consolidat i integrat en el sistema de mobilitat urbana de la ciutat i que des de València arriba fins Paterna i Burjassot, sent mils les persones que diàriament utilitzen el tramvia per als seus desplaçaments.

Del tramvia de cavalls al tramvia modern

En conjunt, FGV ha programat tres exposicions que arrepleguen tres moments claus de la història del tramvia en la ciutat de València: els inicis en el segle XIX, amb els primers vehicles de tracció animal; l’arribada de l’electrificació, en el segle XX; i la recuperació d’aquest mitjà de transport en 1994. Aquests tres esdeveniments han configurat un discurs expositiu que, des de tres punts diferents de la ciutat, ha recorregut els 140 anys d’història d’aquest mitjà de transport i la seua relació amb València.

“El tramvia de cavalls. 1874-1925” va iniciar, del 23 d’octubre al 26 de novembre, en l’estació del Nord, aquest recorregut històric amb una mostra en la Sala de Mosaics i a la que acompanyava un tramvia de cavalls, construït en 1890; el vehicle tramviari més antic conservat a nivell nacional, pertanyent a la col•lecció de vehicles històrics de FGV.

A continuació, “El tramvia elèctric 1900-1970”, es va obrir al públic el 6 de novembre en El Centre Cultural La Beneficència. La mostra, dedicada al procés d’electrificació del tramvia durant el passat segle XX, romandrà instal•lada fins al pròxim 11 de gener. L’eix principal d’aquest espai és el tramvia 407, construït en 1946, que està exposat com a element central, comptant tant la seua història com la seua restauració. Un tramvia d’aquesta mateixa sèrie va ser l’últim que circule a València en 1970.

Finalment, “El tramvia modern. 1994-2014” presenta un resum dels últims 20 anys del tramvia de València, primera ciutat espanyola a recuperar aquest sistema de transport, actualment present en moltes altres ciutats de la península.