Este vehicle històric de la sèrie Kf 117 també va formar part del Trenet de la Marina
La unitat es troba en l’estació de la Marina de FGV i es podrà visitar en ocasions puntuals i en actes oberts al públic
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha restaurat un antic vagó de mercaderies històric Kf 117, que va circular de manera habitual en els anys 20 del passat segle en la Línia Carcaixent-Dénia. Es pretén fer ús d’este material en ocasions puntuals, per a xicotetes exposicions o actes culturals i socials en la platja de vies de la Marina.
La intervenció realitzada forma part del programa de conservació i gestió del patrimoni històric ferroviari dut a terme per FGV, que es veurà ampliat al llarg del 2018 i comprén també les actuacions realitzades en el Taller d’Història Ferroviària de Torrent.
El vagó Kf 117 ha sigut sotmés a un procés de restauració integral. S’ha garantit la preservació del màxim d’elements originals possibles, completament rehabilitats i s’han empleat materials nous d’idèntica fabricació als originals, sense variar la seua funcionalitat ni aspecte estètic.
El color ha sigut elaborat manualment segons els del propi vehicle, documentació i fotografies aportades per especialistes en la matèria. Els treballs de restauració i posada en valor van ser adjudicats a l’empresa Intefer, amb un cost de 17.275 euros i quatre mesos de meticulós treball.
Història del Kf-117
El Kf 117 és un vagó tancat per al transport de mercaderies, que ja en 1926 formava part del parc mòbil del Ferrocarril de Carcaixent a Dénia. Esta línia va ser adquirida en 1891 per Hierro del Norte, empresa que va encarregar fabricar a diversos constructors un gran nombre de vagons tancats, entre els que es trobava el Kf 117.
Els vagons de la sèrie Kf estaven destinats al transport de mercaderies i circulaven intercalats entre els vagons que no posseïen fre, refermat així la seguretat de la composició. En les seues garites viatjaven els guardafrens, encarregats de la frenada dels seus vagons.
L’any 1942 el ferrocarril Carcaixent-Dénia va passar a ser explotat per l’Estat i en 1964 també ho va fer la línia d’Alacant a Dénia. En 1969 va tancar el tram Carcaixent-Gandía i en 1974 es va clausurar definitivament la línia Gandía-Dénia.
A partir d’esta data el vagó es va conservar com a part del material mòbil del Trenet de la Marina (Dénia-Alicante) i és l’únic supervivent de la sèrie, destinat en la seua última època al transport de gasoil des d’Alacant fins a Benidorm, per al subministrament de les locomotores Batignolles, que asseguraven la tracció del tren turístic “Limón exprés” (1971-2005).