Les obres previstes formen part de la renovació de via que s’està executant en el tram Calp-Teulada
La modernització d’esta línia compta amb una inversió per part de la Generalitat que supera els 120 milions d’euros
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha iniciat els treballs de rehabilitació dels ponts del Quisi i Ferrandet de la Línia 9 (Benidorm-Dénia) del TRAM d’Alacant.
Les actuacions previstes formen part de les obres de renovació de via del tram Calp-Teulada que executa la Generalitat. Els treballs formen part de la modernització del conjunt d’esta línia, amb una inversió que supera els 120 milions d’euros.
Ambdós infraestructures, en funcionament des de 1914, compten amb parts afectades per la corrosió i danys en diagonals i suports, per este motiu FGV ha previst realitzar els treballs necessaris per a garantir el pas dels trens, en condicions òptimes de seguretat.
La Generalitat va anunciar recentment que el viaducte de Santa Anna sobre el barranc del Quisi, es rehabilitaria i, una vegada en condicions, s’obrirà a la circulació amb els actuals trens que presten servei en esta línia.
El viaducte de Santa Anna compta amb 168 metres de longitud i cinc piles de zelosia metàl·lica. El tauler pesa 220 tones i les piles metàl·liques 182 tones.
El viaducte del Ferrandet, situat en el barranc del Pou Roig, a Benissa, té 126 metres de longitud i una altura màxima de 27 metres. La plataforma se sustenta sobre piles de mamposteria.
En el pont del Quisi s’ha optat per la seua rehabilitació i restablir el servei en el mínim de temps possible, mentres s’estudien alternatives que garantisquen el pas dels nous trens duals.
En el cas del Ferrandet s’ha previst la substitució de l’actual tauler metàl·lic del viaducte per un tauler metàl·lic nou de semblant geometria a l’existent, mantenint les piles actuals.
Els treballs de renovació d’este tram van començar el passat mes de desembre i compten amb un termini d’execució de 12 mesos, incloent-hi també les actuacions de renovació i condicionament en túnels, ponts i estructures.
Actuacions de modernització de la Línia 9 del TRAM d’Alacant
Dins de les inversions previstes per part de la Generalitat en esta línia s’inclouen projectes de renovació de via, adequació de ponts i talussos, millores en el material mòbil, instal·lacions de seguretat, comunicacions i energia, i el projecte de tranviarización a Dénia.
Amb les dites actuacions es pretén aconseguir una renovació integral de la línia i una adequada explotació de la mateixa, millorant els serveis que s’oferixen a l’usuari, així com garantir la regularitat i la qualitat de la circulació. També es perseguix que la Línia 9 adquirisca els estàndards de la resta de la xarxa de FGV a Alacant.
A l’agost de 2017 es va adjudicar a Stadler Rail València, amb seu a Albuixech, la construcció de sis trens duals (elèctrics i dièsel), per a cobrir les circulacions de la Línia 9 del TRAM d`Alacant, per un import de 43,3 milions d’euros.
Paral·lelament, FGV continua amb els tràmits per a la contractació dels treballs previstos en el tram Teulada-Dénia, a fi de completar el projecte de modernització de la línia al llarg de 2019.
Entre tant continuen les obres en el tram Calp-Dénia i com a conseqüència de la interrupció, FGV oferix un servei alternatiu d’autobús que enllaça les poblacions Calp, Benissa, Teulada, Gata de Gorgos, La Xara i Dénia.