- El 21 de maig de 1994 se reva introduir este sistema de transport a Espanya
- La xarxa ha passat de 9,8 km i 21 parades en 1994 a 20 km i 43 parades en l’actualitat
- La inversió en este mitjà de transport en els seus més de dos dècades de servici ha sigut de més de 375 milions d’euros
Les Línies 4 (Mes del Rosari/Doctor Lluch), 6 (Tossal del ReI/Marítim Serrería) i 8 (Marítim-Serrería/Marina Reial Joan Carles I) de tramvia de Metrovalencia han facilitat la mobilitat de més de 115 milions de passatgers, en concret 117.510.306, en els 21 anys de vida que complix hui este mitjà de transport.
En 1994, València va ser la primera ciutat espanyola a recuperar este mitjà de transport que a mitjan segle XX va ser retirat de la circulació i que hui en ha tornat a recuperar el seu protagonisme com un mitjà alternatiu al vehicle privat, sostenible, còmode i eficaç.
Des que arrancara el 21 de maig de 1994 la primera de les unitats Siemens des de la parada d’Empalme fins a la de Doctor Lluch, la progressió ha sigut constant, fins al punt que una desena de ciutats espanyoles, entre elles les grans capitals Madrid, Barcelona, Sevilla o Bilbao, han seguit el model de València.
La construcció del tramvia va permetre eliminar l’antic traçat del ‘Trenet’, reurbanitzar les zones per les quals passava i eliminar nombrosos passos a nivell. D’esta manera, el nou tramvia oferix més seguretat i es presenta com un mitjà de transport sostenible integrat en l’entorn urbà de la ciutat.
La inversió realitzada en el tramvia ha sigut molt important, de 375 milions d’euros en estos 21 anys de servici, dels quals 275 milions s’han destinat a les obres de la via i 100 milions al material mòbil.
Augment de la xarxa
La xarxa de tramvia de Metrovalencia ha passat dels 9,8 quilòmetres de longitud i 21 parades en 1994 als actuals als 20 quilòmetres i 43 parades repartides pels municipis de València (32), Burjassot (6) i Paterna (5).
D’1,5 milions de viatgers anuals a 8,3 milions
Eixe primer any de funcionament, 1994, des de maig a desembre, va suposar per a Metrovalencia un augment de 1.577.088 viatgers que, davant de la bona acceptació que va tindre el tramvia des del primer moment, es va duplicar en només un any, a l’acumular este mitjà de transport 2.415.554 passatgers en 1995, el primer any complet de servici. El passat any va obtindre 8.377.227 usuaris, un 431 per cent més que quan es va inaugurar i un 246 per cent més que en el seu primer any de funcionament complet.
Estacions més utilitzades
En les dos dècades i un any en què el tramvia ha prestat servici a València, la parada de La Carrasca, amb 12.107.937 viatgers, ha sigut la més utilitzada. Li seguixen Pont de Fusta, amb 11.990.230; Benimaclet, amb 7.329.451; Vicente Zaragozá, amb 6.596.534; i Vicente Andrés Estellés, amb 5.674.152 usuaris.
607 voltes al món
Els quilòmetres recorreguts per les unitats de tramvia durant estos 21 anys sumen 24.278.538 km, la qual cosa equival a 606,9 voltes al món, tenint en compte que cada volta al planeta suposa una mitjana de 40.074 quilòmetres.
Per a adonar-se de l’evolució que ha experimentat el tramvia en estos 21 anys, es pot significar que, en 1994, s’oferien 229 servicis diaris i es recorrien 2.182 km cada jornada i que, hui en dia, els tramvies oferits en una jornada laboral són 594 i els km recorreguts aconseguixen els 4.534 al dia. És a dir, un increment del 159,3 per cent en el primer cas, i del 107,7 per cent en el segon.
El material mòbil
Per a la posada en marxa del tramvia en 1994, es van contractar 21 unitats Siemens, empresa a què també se li van encarregar 4 més per a fer front a l’augment de servici amb les prolongacions de 1999 fins a Televisió Valenciana i Fira València.
En 2005, fruit també de les ampliacions de la Línia 4 a Mes del Rosari i Valterna-Terramelar i dels projectes per a posar en marxa el Tramvia Orbital i la prolongació tramviària de la Línia 5, hui Línia 8, fins a Neptú, hui Marina Reial Joan Carles I, es van encarregar 19 unitats a Bombardier. En l’actualitat presten servici 44 tramvies en Metrovalencia, 25 Siemens i 19 Bombardier.