Publicat
Arxivat com Notícies, Sostenibilitat.

  • El transport ferroviari s’erigix com el més ecològic en el Dia Mundial del Medi Ambient al no emetre a l’atmosfera més de 114 tones de diòxid de carboni
  • Els usuaris de metro, tramvia i tren-TRAM no han de consumir 45 milions de litres de combustible i estalvien 72 milions d’euros en gasolina i gasoil

El servici prestat per la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) als seus usuaris a València i Alacant evita anualment 90.633.599 desplaçaments de vehicles privats per les dos capitals i les seues respectives àrees metropolitanes.

Tots estos moviments de cotxes, en general un d’anada i un altre de tornada al dia, s’haurien produït en cas de no existir l’actual oferta de transport públic ferroviari, que va desplaçar l’any passat 296.624 viatgers de mitjana al dia, cosa que va significar sobrepassar els 108 milions de passatgers en el passat exercici entre Metrovalencia i TRAM d’Alacant.

A més, també s’evita cada any l’emissió a l’atmosfera de 114.681 tones de diòxid de carboni, xifra molt significativa que demostra, en la jornada que se celebra el Dia Mundial del Medi Ambient, que el transport ferroviari és el més ecològic dels existents en l’actualitat, el més sostenible i el de major respecte a la naturalesa.

Els avantatges del transport públic ferroviari es completen també en apreciar-se que, en viatjar amb metro, tramvia o tren-TRAM, es van deixar de consumir 45 milions de litres de combustible, un important estalvi energètic. Esta quantitat de combustible té un cost, a preu de hui dia, de 72 milions d’euros, quantitat econòmica que els usuaris no han hagut de desemborsar en utilitzar estos mitjans de transport.

Dades de Metrovalencia

El servici prestat per Metrovalencia als seus usuaris va evitar l’any passat 75 milions de desplaçaments de vehicles privats per la capital del Túria i la seua àrea metropolitana; moviments inevitables en cas de no existir la completa xarxa de metro i tramvia que va transportar 247.924 viatgers de mitjana al dia, que van superar els 300.000 en les jornades laborables, cosa que va significar aconseguir els 90,4 milions de passatgers en 2023.

Partint d’esta dada, es pot calcular que el volum de trànsit ferroviari que va aportar FGV per la província de València va evitar l’emissió de 86.610 tones de diòxid de carboni a l’atmosfera.

Una vegada constatada la importància mediambiental de la xarxa d’FGV a València i la seua àrea metropolitana, també es pot calcular l’estalvi que el conjunt dels conductors van obtindre per deixar el seu vehicle particular en el seu domicili i apostar pel transport públic ferroviari.

Els litres de combustible que es van deixar de comprar en viatjar en Metrovalencia van ser 33,8 milions de litres, que van significar un estalvi de 54,1 milions d’euros l’any passat al preu de hui dia del gasoil i la gasolina.

En este sentit, cal destacar que, a més d’aquelles persones que no utilitzen el vehicle privat per a desplaçar-se al seu centre de treball, estudi, per a realitzar compres, visites sanitàries o per motius d’oci durant els dies laborals, també existixen viatgers que realitzen un trajecte combinat amb el seu cotxe i el metro o tramvia, gràcies als aparcaments dissuasius gratuïts de Metrovalencia que superen les 1.500 places.

Dades del TRAM d’Alacant

El servici prestat pel TRAM d’Alacant als seus usuaris va evitar l’any passat 15,2 milions de desplaçaments de vehicles privats per la capital, la seua àrea metropolitana i les comarques de les Marines. Tots estos moviments de cotxes s’haurien produït en cas de no existir l’actual oferta de transport ferroviari, que va desplaçar 50.048 viatgers de mitjana al dia, cosa que va significar superar els 18 milions de passatgers en el passat exercici en les sis línies existents.

Partint d’esta dada, es pot calcular que el volum de trànsit que va aportar FGV per la província d’Alacant va evitar l’emissió de 28.071 tones de diòxid de carboni a l’atmosfera.

Una vegada constatada la importància mediambiental de la xarxa del TRAM, també es pot calcular l’estalvi que el conjunt dels conductors van obtindre per deixar el seu vehicle particular en el seu domicili i apostar per este transport públic.

Els litres de combustible que es van deixar de comprar en viatjar en el TRAM van ser 11,5 milions de litres, que van significar un estalvi de 18,3 milions d’euros al preu de hui dia.