Arcadi España Minister

Publicat
Arxivat com Corporatiu, Noticias FGV.

  • El conseller ha destacat que, en els pressupostos de 2022, per cada euro destinat a infraestructures, es destinen 3,5 euros a mobilitat sostenible
  • A partir de gener, la integració tarifària permetrà incorporar a RENFE Rodalia en el sistema de transport coordinat per la ATMV i viatjar amb una targeta única en tots els mitjans de transport públic
  • El pressupost recull una partida de 70 milions d’euros destinada íntegrament a l’impuls de la mobilitat sostenible i les infraestructures a la província d’Alacant

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha destacat en la presentació dels pressupostos del seu departament en Les Corts, que el conjunt dels programes que gestiona la Conselleria “ascendirà en 2022 a 591 milions d’euros, la qual cosa suposa un 33% d’augment respecte als de 2021”

En la seua compareixença, Arcadi España ha afirmat que és “el pressupost més alt fins al moment en obra pública i mobilitat”, i ha afegit que “són decisius per a construir un nou model de creixement, basat en la digitalització i la innovació, i en la lluita contra el canvi climàtic”.

Segons el conseller, aquest creixement és tan important perquè “recull la injecció de fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, MRR, que es reflecteix en un nou programa pressupostari específic, i preveu l’arribada de fons estatals a partir del projecte dels Pressupostos de l’Estat (PGE)”.

També ha destacat que l’aportació de 300 milions d’euros de l’Estat, condicionada a l’aprovació dels PGE, es concretarà amb la signatura d’un conveni amb el Ministeri que especificarà les actuacions a finançar i les anualitats en què aqueixes quantitats es podran invertir.

D’aquests 300 milions d’euros, ha ressenyat, 129 milions finançaran actuacions que ja tenen partides específiques dins dels Pressupostos de la Generalitat per a 2022. També es recull una partida de 70 milions, que rebrà la Conselleria i es destinarà a l’impuls de la mobilitat sostenible i les infraestructures a la província d’Alacant. El pressupost restant es concretarà una vegada estiga el conveni amb el Ministeri.

Per part seua, els pressupostos del sector públic empresarial adscrit a la Conselleria ascendeixen a 541 milions d’euros, un 38% més que en 2021. El pressupost destinat a inversió directa de la Conselleria i les transferències a altres agents perquè realitzen despeses d’inversió, creix un 50%, i se situa en 351 milions d’euros.

“Pressupostos històrics per a una situació excepcional”

Per al conseller, “estem davant uns pressupostos històrics per a fer front a una situació excepcional, el major de la història d’aquesta Conselleria, sense tindre compta habitatge”. Així, “des de 2015, el pressupost ha crescut més d’un 115%, i més d’un 150% en operacions d’inversió”, ha assenyalat.

Quant a la distribució territorial, Arcadi España ha apuntat que les inversions i transferències de capital “estan ajustats a les necessitats de cada província i al seu pes poblacional”. D’aquesta manera, a la província d’Alacant li correspon un 44%, 170,5 milions d’euros, i el seu pes poblacional representa el 37,15% del total; a la de Castelló un 10,8%, 41,7 milions, amb un pes del 11,59%, i a la de València el 45,2% del pressupost, 175,2 milions, i amb el 51,26% de la població.

Mobilitat sostenible

En la seua intervenció, el titular d’Obres Públiques ha insistit que “any a any hem anat incrementant l’esforç inversor en la mobilitat sostenible, de manera que, en els pressupostos de 2022, per cada euro destinat a infraestructures, destinem 3,5 euros a mobilitat sostenible”.

Un any més, ha recalcat, “aquest programa engloba el major volum de recursos de la Conselleria, 237 milions d’euros” i comprén 1,2 milions d’euros destinats a la redacció de projectes per a la instal·lació de dos punts de càrrega ultra ràpida en el TRAM de Castelló, i l’execució d’obres de rehabilitació de l’estació d’autobusos de València, 641.000 euros.

El programa de fons MRR incideix sobre línies d’actuació tradicionals perquè una part d’aquells recursos es destinen a línies específiques, per exemple, la compra de 4 autobusos elèctrics intel·ligents i a FGV (50,9 milions d’euros) i a la ATMV (8,5 milions) per a inversions i digitalització.

En aquest apartat, el conseller ha anunciat que, “l’any vinent, implantarem de manera progressiva un servei de transport a la demanda que donarà servei a totes les zones despoblades de la Comunitat Valenciana”.

Al costat de les línies per a finançar les operacions de capital d’FGV, ATMV i Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, s’inclouen dues noves, una per a adaptació de taxis a persones de mobilitat reduïda (200.000 euros) i una altra per a una primera aportació de la Generalitat a les obres del canal d’accés a València (5 milions d’euros).

Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària i FGV

Els pressupostos per a l’Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària per a 2022, 1,2 milions d’euros, recullen les dotacions per a continuar amb la seua posada en marxa.

Quant a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), el projecte de pressupostos xifra el total de despeses en 303 milions d’euros, als quals cal afegir 33 milions en variacions del Fons de Maniobra

El conseller s’ha referit al fet que, en breu, s’adjudicarà la redacció dels projectes per a l’ampliació de les línies del tramvia del Metrovalencia amb la prolongació de la nova L10 amb la façana marítima; la nova Línia 11, que connectarà la L10 amb el Grau i Canyamelar, i la nova Línia 12, que connectarà la L10 amb l’Hospital La Fe de València.

A Alacant, Arcadi España ha apuntat que pròximament “disposarem el Projecte Bàsic de la connexió entre l’estació de Luceros i la de RENFE-ADIF, i continuarem amb el projecte de construcció”, i a València, en 2022 començaran les obres del canó per als vianants (amb una inversió d’uns 20 milions d’euros) que permetrà una connexió ràpida i fluida entre l’estació del carrer Alacant (Línia 10) i l’estació de Xàtiva (línies 3, 5 i 9), millorant així la capacitat de la xarxa de Metrovalencia.

Autoritat de Transport Metropolità de València

Sobre l’Autoritat de Transport Metropolità de València, el conseller ha destacat que el pressupost ascendeix a 205 milions d’euros, “la qual cosa representa un increment del 49% respecte a 2021, al que s’afig 9,5 milions dels fons *RR”. En aquest sentit ha afegit que “en 2021 s’han pres diverses mesures per a avançar en la integració tarifària, com el nou títol de coordinació Bono 10 MetroBus, o el títol senzill QR per a evitar l’ús de l’efectiu i millorar la velocitat comercial dels vehicles”.

A més, ha assenyalat, “a partir de gener de 2022 RENFE Rodalia s’integrarà en el sistema de transport coordinat per l’Autoritat, de manera que amb els títols de coordinació es podrà viatjar en aquesta manera de transport, atenent així una reivindicació social de molts anys”.