Arcadi España visita les obres de L9 del TRAM d'Alacant

Publicat
Arxivat com Corporatiu, Noticias FGV, Notícies, Notícies TRAM.

  • El titular de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha comprovat l’evolució dels treballs a Dénia i Gata de Gorgos
  • El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha anunciat a Dénia que la Línia 9 Benidorm-Dénia del TRAM d’Alacant estarà en funcionament a principis de l’any 2023

En la seua visita a les obres de renovació de via en el tram que uneix Teulada i Dénia, passant per Gata, de la Línia 9 del TRAM d’Alacant, el conseller ha explicat que l’objectiu és que Dénia i Benidorm estiguen connectades a la fi de legislatura ja que “tota la tramitació administrativa està acabada i falten finalitzar les obres que porten aparellades refer o duplicar ponts, així com les proves de seguretat que s’han de realitzar en concloure”.

Així mateix, ha assenyalat que Gata podrà tindre accés ferroviari per a finals del pròxim any.

Per al conseller, la modernització de la L9 del TRAM d’Alacant “és l’actuació més important que en matèria de transport té la Generalitat Valenciana en tota la Comunitat”. En aquest sentit, ha ressaltat “l’esforç inversor de la Generalitat per a activar l’economia i generar ocupació i l’aposta pel transport públic en una comarca com és la Marina que el necessita per a la seua recuperació econòmica”.

Així, el titular d’Obres Públiques ha destacat la inversió de la Generalitat de 30 milions per a la modernització global de la Línia 9, dels quals de 15 milions d’euros són per al tram entre Dénia i Gata.

En el transcurs d’aquesta vista el conseller s’ha desplaçat en primer lloc a Dénia per a conéixer l’estat dels treballs de renovació i tranviarització que s’estan duent a terme en municipi.


Arcadi España ha explicat que “les actuacions previstes a Dénia permetran integrar urbanísticament les vies, transformar els passos a nivell en encreuaments amb semàfors i eliminar els murs que tanquen les vies, aconseguint una avinguda molt més permeable i integrada a la ciutat, acabant amb la divisió que suposava el trenet en tallar Dénia pel seu costat sud”.

A continuació, el conseller s’ha desplaçat fins a Gata de Gorgos per a conéixer el projecte de rehabilitació i ampliació de la plataforma del viaducte centenari de pedra, situat en el terme municipal d’aquesta localitat, del qual ha assegurat que “cal posar en valor l’excel·lent patrimoni que constitueix aquest viaducte”.

Arcadi España ha afegit que “la Generalitat està executant diferents actuacions en aquesta línia amb la finalitat d’aconseguir la seua renovació i modernització integral. Fins hui s’han destinat o assignat més de 130 milions d’euros per a recuperar el servei ferroviari entre Benidorm i Dénia, i aconseguir uns estàndards de qualitat equiparables a la resta de la xarxa autonòmica a Alacant”.

Els treballs de renovació entre Teulada i Dénia afecten uns 17 quilòmetres de via i corresponen a l’últim tram inclòs en el projecte de modernització d’aquesta línia. En l’actualitat Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) està executant sengles projectes constructius entre Teulada-Gata de Gorgos i Gata de Gorgos-Dénia, amb un import conjunt de més de 30 milions d’euros.

En el tram Teulada-Gata de Gorgos van començar les obres a l’agost d’enguany, amb un termini d’execució previst de 12 mesos. Entre les actuacions més importants d’aquest tram, juntament amb la pròpia renovació de via, es troba l’adequació del gàlib vertical dels túnels.

Entre Gata de Gorgos i Dénia les obres previstes es troben en execució des de maig d’enguany, amb un termini d’11 mesos i mig. Com a part d’aquesta actuació està prevista la tranviarització del traçat urbà de Dénia.

Amb aquesta actuació es pretén aconseguir una renovació i modernització integral d’aquest tram de la Línia 9 en el que afecta carril, travesses i balast. Els treballs tenen com a objectiu millorar les condicions de seguretat, afavorir el confort de l’usuari, la durabilitat de la via i la reducció del manteniment.

L’estat d’una bona part de la infraestructura d’aquest tram, sobretot terraplens, drenatge i els talussos requereixen actuacions de consolidació d’aquests.

De manera paral·lela a aquestes actuacions, FGV ja ha adjudicat l’adquisició del subministrament de travesses i carrils per a la renovació d’aquests dos trams. L’empresa pública ha fet efectiva així la compra de 19.000 travesses d’ample mètric monobloc de formigó per import d’1.643.785 euros, i de 30.600 metres lineals de carril ferroviari 54E1 grau R260, amb un cost d’1.443.572,77 euros.

Aquestes obres, igual que la resta d’actuacions en aquesta línia, són susceptibles de ser cofinançades per la Unió Europea, a través del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder).

Altres actuacions en Línia 9

De manera paral·lela FGV a les obres de renovació FGV va començar el mes de juliol passat a executar la remodelació de les andanes i millora de l’accessibilitat de les estacions i baixadors de part de la Línia 1 (Benidorm-Alacant) i de la Línia 9 (Benidorm-Dénia) per un import de 11,7 milions d’euros.

Aquests treballs permetran condicionar les andanes actuals per a l’accés dels viatgers als nous trens duals de pis baix que FGV ha incorporat, de moment en les Línies 1 i 3, a Alacant. Aquesta inversió afectarà 7 estacions i baixadors de la Línia 9 i s’han inclòs altres nou parades de la Línia 1, en el tram entre Benidorm i Cala Piteres, per a incloure millores d’accessibilitat.

A aquest conjunt d’actuacions se suma la construcció d’una variant ferroviària al costat de l’actual viaducte sobre el barranc del Quisi.

Les obres de senyalització, comunicacions, energia i ATP, amb un pressupost pròxim als 17 milions d’euros, es van executant conforme a la posada en servei dels nous trams, fins a completar la totalitat de la Línia 9.