Posted
filed under Compromiso social, Corporativo, Diversión y cultura, Noticias, Noticias FGV.

  • L’empresa de la Generalitat ha cedit material del seu arxiu històric per a la mostra que organitza l’ajuntament d’esta localitat
  • El trenet de la Ribera, de València a Villanueva de Castellón, va inaugurar el seu primer tram València-Torrent l’11 de novembre de 1893

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) col·labora en les activitats culturals que, amb motiu del 125 aniversari de l’arribada del trenet a Torrent, ha organitzat l’ajuntament d’esta mateixa localitat de la comarca Horta Sud.
En la sala cívica de l’Antic Mercat de Torrent s’ha inaugurat una exposició commemorativa. Este recorregut històric compta amb maquetes de trens en miniatura a escala HO 1:87, fotografies, documents i peces antigues.

FGV participa en esta celebració prestant part dels fons patrimonials conservats en el seu arxiu històric, com el projecte de 1893 per a l’estació de Torrent, firmat per l’enginyer Pérez Sanmillán.  A més també estan exposats altres documents inèdits, com els contractes per a les explanacions, càrrega de balast o la compra de vies de 1891.

També s’exhibixen passes de lliure circulació emesos en els anys vint, la correspondència amb Alcaldia o la concessió del tramvia que va unir la capital amb Torrent fins a 1963.

Fotografies, documents i plans que servixen per a narrar la història i evolució del material mòbil, des de les locomotores a vapor fins a l’actualitat, comptada a través de les paraules de grans especialistes com Juanjo Olaizola, director del Museu Basc del Ferrocarril, o Enrique Andrés Gramage, als que s’agraïx la seua col·laboració.

Esta documentació està contextualitzada amb elements ferroviaris com a carrils, senyals i antigues màquines que van servir per a la construcció del trenet.

Activitats

Junt amb esta exposició, el dimarts 13 de novembre tindrà lloc la xarrada col·loqui “125 anys a Torrent. Del trenet al metro”, a càrrec de l’exmaquinista i documentalista ferroviari Joan Lluís Llop. El divendres dia 16 de novembre, el mateix Joan Lluís Llop abordarà també amb el format de conferència aspectes relacionats amb el modelisme ferroviari i la seua evolució cap a una forma d’oci. Ambdós sessions seran a les 19.30 hores en l’Antic Mercat.

El dissabte 17 de novembre, a les 11 hores, Aitor Sánchez i Tomás Roselló exposaran un recorregut pels 125 anys del trenet en Torrent. Sánchez i Roselló van treballar en l’elaboració del llibret de la falla San Valeriano de l’any 2018, dedicat, precisament, a l’arribada del tren al Torrent.

La programació d’estes activitats per a commemorar esta efemèride ha sigut possible gràcies també a la col·laboració de l’Associació Valenciana d’Amics del Ferrocaril (AVAF), l’associació Torrent Valenciana d’Amics del Ferrocaril (AVAF), l’associació Torrent d’Art, que exposa obres de temàtica ferroviària, i la falla San Valeriano.

125 anys de trenet

L’orige d’este ferrocarril es troba en la concessió atorgada en 1891 a Juan Ilsla Domenech, per al transport dels vins de la baronia de Turís i el carbó de Dos Aguas . Però contratemps quant a la qualitat del mineral i plagues vinícoles van obligar a modificar els seus objectius cap al comerç dels cítrics de la Ribera.
L’11 de novembre de 1893 la Societat dels Ferrocarrils del Grau de València a Turís va obrir el servici de València a Torrent. Dos anys més tard arribaria fins a Alberic i, finalment, l’11 de juliol de 1915 va aconseguir el seu destinació final. El 15 d’agost de 1912 també va ser posat en servici el ramal a la platja de Natzaret, a fi de comunicar les seues mercaderies amb el port.

La primera secció del traçat va ser redactada per l’enginyer director Pérez Sanmillán, sent Justo Vilar David l’encarregat de realitzar en 1913 el projecte definitiu.

La línia ha experimentat una adaptació constant per a donar servei a les poblacions per les quals discorre, i els seus municipis han sigut protagonistes de la construcció, inauguracions, canvis de tracció, electrificació, doble via, ampliacions, remodelacions, obertura de noves estacions i clausura d’altres.

La seua història també està especialment marcada per les catàstrofes naturals i accidentals, com la riuada de 1957 que va provocar el tancament definitiu del ramal a Natzaret, o la pantanada de Tous de 1982. Esta última va arrasar el magnífic pont metàl·lic sobre el riu Xúquer, tancant temporalment el servici ferroviari fins a la construcció d’un nou pont i estació terminal.

L’estació principal de la línia era la de València, coneguda com “l’antiga estació de Jesús”, que en 1988 va ser incorporada al primer tram subterrani de la xarxa Metrovalencia de FGV, actuals línies 1 i 2.