- La consellera Pradas, acompanyada per l’alcaldessa Catalá, ha presentat el projecte d’ampliació nord-sud el primer pas del qual són les obres del carrer Alacant
- Les prioritats del pla passen per completar la Línia 10 cap al nord, desenvolupar la xarxa fins a la façana marítima i arribar a Malilla i La Fe
- Pradas assegura que “després de huit anys d’abandó, ens posem en marxa per a oferir als ciutadans una mobilitat equilibrada i responsable”
La consellera de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, Salomé Pradas, acompanyada per l’alcaldessa de València, Mª José Catalá, ha presentat el nou pla d’expansió de la xarxa de Metrovalencia 2023-2030. Les prioritats del pla passen per completar la Línia 10 cap al nord de la ciutat, desenvolupar la xarxa fins a la façana marítima mitjançant la Línia 11 (que discorrerà per l’avinguda del Port) i planificar la futura Línia 12 que arribarà a la Fe i el barri de Malilla. A més, el programa inclou la construcció de tres grans bescanviadors metropolitans en Empalme, València-Sud i Sant Isidre.
La consellera i l’alcaldessa han visitat les obres del carrer Alacant que, segons ha explicat Pradas, “constituïxen el primer pas d’este programa d’expansió i que són imprescindibles perquè la prolongació de la Línia 10 siga una realitat”. De fet, ha recordat que els pressupostos de 2024 ja inclouen partides per a realitzar els estudis necessaris per a dur a terme este projecte.
Pradas ha detallat que ha sigut necessari modificar les característiques de la infraestructura subterrània que s’estava construint al carrer Alacant per a canviar les rasants i ampliar l’amplària entre els murs laterals de manera que en una primera fase es permetrà la connexió subterrània i, en el futur, al centre i nord de la ciutat.
No obstant això, esta modificació del projecte s’ha dut a terme de manera que no afecte els terminis i condicions essencials requerits per a mantindre el finançament europeu de què disposa esta actuació.
En este sentit, Salomé Pradas ha explicat que, des de juliol de 2023, els nous equips de la Conselleria i l’Ajuntament “han treballat de la mà per a rellançar este pla d’expansió de la xarxa de Metrovalencia i en particular perquè la prolongació de la Línia 10 cap als barris del nord siga una realitat”.
Els treballs del carrer Alacant conclouran abans de les Falles de 2025 i es realitzaran garantint l’accés a comerços i propietats afectades pels talls de trànsit i els itineraris alternatius senyalitzats. La inversió prevista supera els 22 milions d’euros i, quan les obres hagen conclòs, serà possible una connexió ràpida i fluida dels viatgers de les Línies 3, 5 i 9 del metro que podran realitzar transbord amb la Línia 10 del tramvia.
“El Botànic va renunciar a completar la Línia 10 i ara, després de huit anys d’abandó, ens posem en marxa per a oferir als ciutadans una mobilitat equilibrada i responsable, per a reduir la dependència de l’automòbil, així com per a contribuir a l’esforç comú per respectar la qualitat de l’aire, respondre al repte del canvi climàtic i guanyar espai per a la gent a les ciutats”, ha afirmat la consellera.
Per part seua, l’alcaldessa María José Catalá ha agraït “la implicació de la Generalitat i concretament, de la consellera Salomé Pradas,” per a “assumir un projecte molt important per al futur de València”. L’edil ha explicat que la Línia 10 “és necessària per a connectar el centre de la ciutat amb el front marítim i la zona nord”. Per a Catalá, “és prioritari ampliar la xarxa de Metrovalencia per a donar servici als 200.000 veïns i veïnes de Orriols, Torrefiel, Benicalap i Ciutat Fallera”.
Afecció de les obres en Falles
D’altra banda, Salomé Pradas ha explicat que, amb motiu de les pròximes Falles, està previst obrir al públic la zona afectada per les obres per a facilitar l’accés dels veïns i visitants. D’esta manera, del 8 al 19 de març es podrà accedir a la Plaça de Bous des del carrer Alacant i a l’estació del Nord també des d’este carrer i per l’accés principal al carrer Xàtiva. També, es buidarà el pas al llarg del carrer Alacant.