Page 145 - Memoria FGV 2017
P. 145
Informe de compliment de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana 2017
d'obligat compliment en l'àmbit intern d'aquestes, en les quals es regulen els procediments de
contractació de manera que quede garantida, segons disposa l'article 191 del TRLCSP,
l'efectivitat dels principis de publicitat, concurrència, transparència, confidencialitat, igualtat i
no discriminació, i també que el contracte siga adjudicat a qui presente l'oferta econòmicament
més avantatjosa.
En l'exercici 2015, va ser aprovat el procés d'adquisicions d'FGV, juntament amb una guia de
compliment. Els objectius principals d'aquests documents són dos:
• Augmentar la transparència en la contractació d'FGV, i també planificar la contractació
per a obres, serveis i subministraments a mig/llarg termini, obtenint estalvi de costos i de
gestió de la tramitació.
• Regular els aspectes més importants a tindre en compte en la contractació dels serveis,
subministraments i obres, a fi de garantir els principis de publicitat, concurrència,
transparència, confidencialitat, no discriminació i igualtat de tracte, establits en el Reial decret
legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes
del sector públic, i en la Llei 31/2007, de 30 d'octubre, sobre procediments de contractació en
els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals.
Una de les qüestions més significatives a destacar d'aquest procés és l'augment en la
transparència de les contractacions. Així doncs, si l'article 138.3 del TRLCSP estableix que «Els
contractes menors podran adjudicar-se directament a qualsevol empresari amb capacitat
d'obrar i que compte amb l'habilitació professional necessària per a realitzar la prestació [...].
Es consideren contractes menors els contractes d'un import inferior a 50.000 €, quan es tracte
de contractes d'obres, o a 18.000 € per a serveis, quan es tracte d'altres contractes» i la Llei
5/2013, de 23 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i de
organització de la Generalitat, estableix que «[...] serà obligatòria per a l'adjudicació dels
contractes menors la petició, almenys, de tres ofertes a partir de 6.000 € per a serveis i
subministraments i de 30.000 € per a obres». No obstant això, FGV com a norma general i en
favor d'una major transparència, concurrència i estalvi de costos disminueix els esmentats
imports a 900 €. Permetent excepcionalment les adjudicacions directes fins als imports
assenyalats en la Llei 5/2013, de 23 de desembre, sempre que estiga justificat pel cap o la
cap d'àrea o director o directora corresponent.
Així mateix, quant als procediments a utilitzar per a l'adjudicació dels contractes no menors,
FGV com a regla general utilitza el procediment obert per a la contractació d'obres el valor
estimat de les quals és superior als 50.000,00 €, i per a serveis i subministraments superiors
als 18.000,00 €.
CONTRACTES NO SUBJECTES A REGULACIÓ HARMONITZADA
CONTRACTES SUBJECTES A REGULACIÓ HARMONITZADA
No han existit contractes subjectes a regulació harmonitzada durant l'exercici acabat el 31 de
desembre de 2017.
Durant l'exercici 2017, s'ha aprovat la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector
públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament
Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014. Aquesta norma
coexistirà en el cas d'FGV, la Llei 31/2007, entrarà en vigor al març de 2018.
5. Informació sobre garanties rebudes i concedides a altres entitats del sector públic
5.1 Garanties rebudes.
8