Page 144 - Memoria FGV 2017
P. 144
Informe de compliment de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana 2017
3. Informació relativa a l'execució del contracte programa i grau de compliment
En la nota V.22.4 de la Memòria dels comptes anuals per a l'exercici acabat el 31 de desembre
de 2017 s'informa sobre el contracte programa.
El Decret llei 7/2012, de 19 d'octubre, del Consell, de mesures de reestructuració i
racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat Valenciana,
estableix en el seu article 17 que les relacions entre Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana i
la Generalitat, a través de la conselleria a la qual estiga adscrita, s'articularan mitjançant un
contracte programa de caràcter plurianual. Durant l'exercici 2016 es va elaborar un esborrany
de contracte programa que no va arribar a aprovar-se. A la data de formulació dels comptes
anuals per a l'exercici acabat el 31 de desembre de 2017 s'està elaborant un nou contracte
programa a fi de presentar-lo per a la seua aprovació.
4. Informació relativa al compliment del Reial decret llei 3/2011, de 14 de novembre,
pel qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, i a la Llei
31/2007, de 30 d'octubre, sobre procediments de contractació en els sectors de
l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals
El règim de contractació aplicable a FGV és el corresponent als poders adjudicadors que no
són Administració pública, definits en l'article 3.3. del text refós de la Llei de contractes del
sector públic (d'ara endavant, TRLCSP).
La totalitat dels contractes que subscriga FGV tindran naturalesa de contractes privats, i
consegüentment seran sotmesos quant a la seua preparació i adjudicació a les normes
establides en el TRLCSP, si bé tot el concernent a l'execució, el compliment i la modificació i
extinció d'aquests es regirà per les normes de dret privat.
Així mateix, FGV està subjecta a la Llei 31/2007, de 30 d'octubre, sobre procediments de
contractació en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals, perquè està
configurada com a entitat contractant en l'apartat 6 de la disposició addicional segona
d'aquesta llei, en la qual es fa referència a les entitats contractants del sector dels serveis de
ferrocarrils.
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana haurà d'aplicar-la, respecte a les activitats de posada
a disposició o explotació de xarxes que presten un servei públic en el camp del transport per
ferrocarril, en l'adjudicació de contractes el valor estimat dels quals, exclòs l'IVA, siga igual o
superior als llindars aprovats. Per l'exercici 2017, els imports van ser els que s'assenyalen a
continuació:
• Obres, superior a 5.225.000,00 €
• Serveis i subministraments, superior a 418.000,00 €
Segons la disposició addicional quarta de la Llei 31/2007, de 30 d'octubre, els contractes de
l'entitat inferiors a aquests llindars, i també els contractes exclosos de l'esmentada llei
previstos en els articles 14 i 18 estaran subjectes al TRLCSP. Al seu torn, queden també
subjectes al TRLCSP els contractes l'objecte dels quals es destine a una activitat diferent de la
del transport.
Aquesta regulació complementa amb la disposició addicional octava del TRLCSP que indica
que: «2. La signatura pels ens, organismes i entitats del sector públic que no tinguen el
caràcter D'administracions públiques de contractes compresos en la Llei 31/2007, de 30
d'octubre, es regirà per aquesta norma, llevat que una llei subjecte aquests contractes al règim
previst en la present Llei per a les administracions públiques, en aquest cas se'ls aplicaran
també les normes previstes per als contractes subjectes a regulació harmonitzada. Els
contractes exclosos de l'aplicació de la Llei 31/2007, de 30 d'octubre, que els ens, organismes
i entitats esmentats signes en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis
postals, es regiran per les disposicions pertinents d'aquesta llei, sense que els siguen
aplicables, en cap cas, les normes que aquesta estableixen exclusivament per als contractes
subjectes a regulació harmonitzada.»
En aquest sentit, i per als contractes no subjectes a regulació harmonitzada, el TRLCSP indica
que els òrgans competents dels ens que formen el sector públic que no siguen administracions
públiques, com és el cas d'FGV, hauran d'aprovar unes instruccions internes de contractació,
7