Publicat
Arxivat com Notícies, Oci i cultura.

  • La mostra romandrà oberta fins al pròxim 23 de març en el Centre Ecomuseografic de la localitat
  • Es presenten documents, fotografies i objectes relacionats amb la arribada del ferrocarril a aquesta població i a la comarca

El Centre Ecomuseografic de Teulada acull des de hui fins al pròxim 23 de març l’exposició organitzada per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i l’ajuntament d’aquesta localitat, dedicada al centenari de l’arribada del Trenet a aquesta localitat de la Marina.

Aquesta mostra forma part de les activitats programades per FGV amb motiu del centenari de la posada en marxa de la línia ferroviària que unix Alacant i Dénia. Els actes commemoratius es van iniciar al novembre a Altea amb dues exposicions i taules redones i van prosseguir en La Vila joiosa, Calp i Benissa. Aquests actes continuen en Teulada, per a seguir desenrotllant-se en altres municipis com a Gata de Gorgos pels que passa el ferrocarril, fins a completar aquest calendari d’activitats a Dénia.

“El centenari del Trenet de la Marina a Teulada, 1915-2015” s’ha inaugurat amb la presència de l’alcalde del municipi, Antoni Joan Bertomeu.

La mostra recopila documents, fotografies i objectes relacionats amb l’arribada del ferrocarril a aquesta població. El contingut d’aquesta exposició pertany a FGV i col•leccions particulars i compta amb publicacions originals i vestuari propi dels 100 anys d’història d’aquesta línia. La mostra que acull Benissa fa especial insistència a la relació d’aquest mitjà de transport amb el municipi.

100 anys de ferrocarril entre Alacant i Dénia

Aquesta línia de ferrocarril es va inaugurar entre Alacant i Altea el 28 d’octubre de 1914, i entre Altea i Dénia l’11 de juliol de 1915, per la qual cosa des de FGV s’ha partit d’aquestes dates per a organitzar, en col•laboració amb els ajuntaments pels quals circula la línia, una sèrie d’activitats commemoratives, amb l’objectiu de posar en valor la història d’aquest mitjà de transport que des de 1986 gestiona FGV.

La línia destaca pel seu accidentat terreny. A principis del segle XX es van construir 2,5 quilòmetres de túnels, 7 viaductes, 17 ponts metàl•lics de més de 8 metres, 38 passos inferiors o superiors, 25 per cent amb un del traçat en corbes de ràdio inferior a 500 metres, 35 quilòmetres del traçat en terraplé i 40 quilòmetres en trinxeres, de via única en la seua totalitat.

Des de la seua inauguració, la línia va representar una notable millora de les comunicacions per a la comarca de la Marina, així com una important contribució a la potenciació del port de Dénia. En els primers anys transportava fins a Alacant i el seu port les més variades mercaderies de la Marina. Poblacions intermèdies, com Altea, Benidorm o Calp van veure facilitat el transport de mercaderies i viatgers, molt especialment, a partir del creixement demogràfic que es va experimentar amb l’arribada del turisme a algunes poblacions de la comarca, entre les que destaca Benidorm. A pesar de l’auge del transport per carretera a partir de la millora econòmica dels anys 50, el ferrocarril complix una funció social molt important com a mitjà de transport de viatgers.

En l’actualitat la connexió Alacant-Dénia forma part de la xarxa del TRAM d’Alacant que combina un sistema de tren-tram- tramvia i tren dièsel, amb 5 línies en servei, distribuïdes al llarg de més de 100 quilòmetres, amb 71 estacions i que arriba a 13 municipis.