Publicat
Arxivat com Noticias FGV, Notícies, Notícies TRAM.

  • La consellera de Vivenda, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha inaugurat en Luceros l’exposició commemorativa dels 30 anys de FGV a Alacant
  • En este període la connexió ferroviària entre Alacant i Dénia ha transportat més de 100 milions de viatgers

La consellera de Vivenda, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha inaugurat l’exposició commemorativa dedicada als 30 anys de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) a Alacant, “Del trenet a FGV”, i que es pot visitar en l’estació de Luceros del TRAM d´Alacant.

Salvador ha destacat que “després de 30 anys la Generalitat manté la seua aposta per un transport de gestió pública, accessible i de qualitat, i en el cas del TRAM d´Alacant, ha reforçat la seua aposta per este servici amb les obres de modernització de la Línia 9 que unix Benidorm i Dénia, a les que es destinen més de 100 milions d’euros en les obres de renovació de via i infraestructures, instal·lació de nous sistemes de seguretat i incorporació de nous trens, així com la represa de les obres del túnel de la Serra Grossa previstes per a finals d’any i que permetrà millorar les condicions de servici de les línies que enllacen Alacant amb El Campello, Benidorm i Platja de Sant Joan.

La consellera hi ha assenyalat que “vist des de la distància d’estos 30 anys, és evident que hem aconseguit un canvi substancial en una línia, més que centenària, que unia en el seu origen Alacant i Dénia. Hui el TRAM d´Alacant és una xarxa pública, moderna, accessible per a tots, sostenible, i que ha crescut gràcies a l’esforç de la Generalitat i els ajuntaments, però sens dubte gràcies a l’aportació de les treballadores i treballadors de FGV”.

A l’acte han assistit també el director gerent de FGV, Andrés Sánchez Jordà, la directora del TRAM d´Alacant, Pilar García Reche, el vicerector de la Universitat d’Alacant, Rafael Muñoz, alcaldes i regidors dels municipis que unix la xarxa, una representació de treballadors i extreballadors de l’empresa, entre els que ha assistit el primer director gerent de l’empresa, José María del Rivero.

L’exposició que acull el vestíbul de l’estació Luceros fins al pròxim mes de setembre presenta un recorregut, a través d’imatges i documents, sobre estos trenta anys d’història, en els que FGV a Alacant ha transportat més de 100 milions de viatgers.

“Del Trenet a FGV” part dels primers anys del servici en els anys 80 i 90, i avança per la recuperació del tramvia, l’ampliació realitzada en estos últims anys i els projectes de modernització de la Línia 9, destacant els més de 100 anys d’història de la línia Alacant-Dénia, origen del TRAM d´Alacant. Al seu torn es fa referència a iniciatives com la Llima Express, el Tramnochador i destaca la labor realitzada per les treballadores i treballadors de l’empresa, així com dels propis viatgers.

30 anys d’història de FGV a Alacant

L’1 de gener de 1987, FGV començava a gestionar i els servicis ferroviaris entre Alacant i Dénia procedents de FEVE, i una vegada conclòs el procés de transferència i amb una plantilla de 129 treballadors.

Fins a l’inici de l’activitat comercial de FGV en 1987, el ferrocarril de via estretida s’havia configurat com una xarxa de rodalia clàssica, amb notable importància en l’àmbit de l’àrea metropolitana i escassa influència en els fluxos de desplaçaments estrictament urbans.

A Alacant, la xarxa de transport de viatgers del TRAM d’Alacant va iniciar el seu desenrotllament a partir de l’eix format per la línia de via estreta que discorria entre la ciutat d’Alacant i Dénia i que tenia el seu origen en un primer tram ferroviari entre Alacant i Altea, que data de 1914. Un any més tard, en 1915, es va inaugurar el tram de prolongació fins a Dénia.

En 1999 es va posar en marxa, en fase de proves, una línia tramviària a Alacant, que en 2003 es va completar i va permetre posar en funcionament la línia que comunicava Porta del Mar i El Campello.

Els anys següents el tramvia va continuar el seu procés d’expansió amb les estacions subterrànies de MARQ-Castillo i Mercat i l’electrificació fins a Benidorm. A continuació es van obrir la Línia 4 en direcció a platja de Sant Joan, Luceros en 2010, i en 2013 la Línia 2 fins a Sant Vicent del Raspeig. Este procés s’ha completat recentment amb l’inici de les obres per a modernitzar la línia fins a Dénia.