FGV supera los 1.500 millones de viajeros

Posted
filed under Corporatiu, Noticias, Noticias FGV, Noticias Metrovalencia, Noticias TRAM.

  • L’1 de gener de 1987 l’empresa va començar a gestionar les línies que fins eixa data explotava FEVE
  • L’evolució de viatgers ha passat dels 1,4 milions transportats en 1987 als més de 74,3 milions registrats en 2017

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha superat els 1.500 milions de viatgers transportats en les seues actuals explotacions de Metrovalencia i TRAM d’Alacant en una època de creixement progressiu d’usuaris.

L’1 de gener de 1987, FGV va començar a gestionar l’explotació dels servicis ferroviaris transferits per part de FEVE com a organització autònoma i independent, la qual cosa va suposar per part de la Generalitat Valenciana l’inici del procés de recuperació del transport públic com a element clau en el procés de desenvolupament metropolità i autonòmic.

Dels 1.500 milions de viatgers transportats, 1.381.655.744 corresponen a la xarxa de València i la seua àrea metropolitana i 118.344.256 al TRAM d’Alacant. Les ampliacions de la xarxa han permés que l’evolució anual de viatgers haja crescut de manera constant, excepte en èpoques de crisi, passant dels 1,4 milions de viatgers aconseguits en 1987 als més de 74,3 milions d’usuaris registrats en 2017.

En la xarxa de València, la connexió amb Rafelbunyol, la qual cosa hui és la Línia 3, ha sigut la que més desplaçament ha aconseguit, amb 450 milions de viatgers. En segon lloc se situa l’actual Línia 1 amb 424 milions, encara que cal matisar que, des de setembre de 1998 fins a febrer de 2015, el traçat unia tres destins: Llíria, Bétera i Villanueva de Castellón, per la qual cosa molts dels seus clients estarien inclosos en la que hui en dia és Línia 2, amb inici en la capital de Camp de Túria.

El tercer lloc ho ocupa la Línia 5 (Marítim Serrería-Aeroport), amb 200 milions de passatgers i el quart l’actual Línia 4 tramviària, hereva del trenet al Grau i fita històrica com reintroducció a Espanya d’un nou concepte de tramvia, amb 129 milions. Ja en quinta posició se situaria l’actual Línia 2 (Llíria-Torrent Avinguda), amb 93 milions que, de no haver-se produït l’esmentada unió temporal amb la Línia 1 durant 17 anys, tindria més viatgers.

El sext lloc ho obté la Línia 9 (Alboraya Peris Aragó-Riba roja de Túria) amb 27,6 milions d’usuaris; la sèptima la Línia 7 (Marítim Serrería-Torrent Avinguda) amb 24,1 milions; l’octava la tramviària Línia 6 (Tossal del Rei-Marítim Serrería) amb 22,4 i la novena, la també tramviària Línia 8 (Marina Reial Joan Carles I-Marítim Serrería) amb 1,7 milions de viatgers.

A estos guarismes, cal sumar els 6,6 milions de passatgers que FGV va desplaçar amb els autobusos de la CVT, incorporats a l’empresa pública ferroviària de l’any 2000 fins a principis de 2004.

En la xarxa d’Alacant, la distribució d’usuaris per línia també precisa d’un aclariment. Al principi, en 1987, només existia una línia, la que unia la capital amb Dénia i que va registrar 35,7 milions de clients durant la seua època en solitari fins a 2003, quan es va partir la línia en dos traçats: Alicante-El Campello amb tramvia i El Campello-Dénia amb trens dièsel, que posteriorment va experimentar diverses modificacions de trajectes fins a l’actual Línia 9 Benidorm-Dénia.

Ja amb la nova organització de traçats, la Línia 3 (al principi des de Porta del Mar en 2003, hui des de Luceros) ha desplaçat a 22,5 milions fins al Campello; la Línia 1 fins a Benidorm, 21 milions; la Línia 2 (inaugurada al setembre de 2013) 20 milions fins a Sant Vicent del Raspeig; la Línia 4 fins a Plaça La Corunya 12,4 milions i la Línia 9, de Benidorm a Dénia, 6,7 milions de viatgers. Les línies 1, 2, 3 i 4 partixen actualment des de Luceros.

El creixement de viatgers ha anat acompanyat de l’ampliació de la xarxa que en 1987 comptava amb 209,7 quilòmetres i actualment suma 267 quilòmetres, dels quals 156,3 corresponen a Metrovalencia i 110,7 quilòmetres al TRAM d’Alacant, passant de 6 línies fa 30 anys (5 a València i 1 a Alacant) a les 14 actuals (9 a València i 5 a Alacant).

En estos 30 anys FGV ha consolidat una xarxa de metro i tramvia que dóna servici a València i a 36 municipis més de la seua àrea metropolitana, amb 138 estacions i parades. A Alacant la modernització de la línia que unia Alacant i Dénia ha permés implantar una moderna xarxa tramviària que presta servici amb 69 estacions a la capital i 12 municipis més.