Publicat
Arxivat com Corporativo, Noticias FGV, Notícies.

  • Els treballs programats obliguen a limitar la velocitat de pas dels trens en diferents punts i no suposen risc per als viatgers
  • Per primera vegada en la història de FGV s’inspeccionaran i auscultaran els túnels de les Línies 1 i 2

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) continua treballant en la millora de les condicions de qualitat i seguretat de tota la seua xarxa a València i Alacant, per a complir els nous nivells d’exigència que ha establit.

Com ja va anunciar la consellera María José Salvador, FGV està realitzant actuacions de renovació i millora de les condicions de la superestructura de via en diferents trams de les Línies 1, 2 i 3 de Metrovalencia. Fins a la data s’han executat un total de 17 intervencions per a millorar les condicions de qualitat i seguretat de les zones afectades. En les pròximes setmanes es realitzaran altres 13.

Els treballs programats han obligat a aplicar limitacions de velocitat, al pas dels trens, en aquests punts fins tant finalitzen les tasques de manteniment i millora de la superestructura de via. Durant les pròximes setmanes es realitzaran altres 13 actuacions que obliguen, fins a la seua finalització, a establir limitacions de velocitat temporals.

Amb aquestes actuacions, FGV s’adapta als nous criteris de tolerància que ha començat a aplicar enguany, prenent com a referència la Norma AENOR UNE-EN 13848-5, d’acord amb els nivells que s’empren en altres explotacions espanyoles com TMB, Metro Màlaga, Euskotren, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), i unificats en ATUC (Associació d’Empreses de Transport Urbà Col·lectiu, que inclou autobusos, tramvies i metros).

El director gerent de FGV, Andrés Sánchez, assenyala que “anteriorment FGV no disposava de cap norma que fóra d’aplicació a l’explotació, es limitava a prendre com a referència els paràmetres d’altres administracions ferroviàries sense fer una correcta adaptació d’aquests, i sense contrastar-se tècnicament”.

Inversions en manteniment

Aquests treballs formen part dels què FGV executa en la xarxa de Metrovalencia des de la seua àrea Tècnica. L’aposta del nou govern valencià per garantir la seguretat i qualitat del servici ha portat a fer un esforç en manteniment i revisions, que ha augmentat considerablement respecte als anys anteriors.

En 2016, FGV va destinar al manteniment d’infraestructures i estacions de Metrovalencia, en l’apartat de gastos d’explotació, més de 5,6 milions d’euros, enfront dels menys de 5 milions destinats en 2014 i 2015. En 2017 la inversió prevista és de 8 milions d’euros, un 42% més que en 2016 i un 60% respecte de 2014 i 2015.

En inversions es van destinar 1,3 milions en 2016, enfront dels 386.000 euros de 2015 i els 914.000 euros de 2014. En el present any s’han executat ja més de mig milió d’euros i resten 1,2 milions més, per la qual cosa al final de 2017 s’hauran invertit 1,7 milions d’euros, un 30,76% més que en 2016; un 340% més que en 2015; i un 85% més que en 2014.

Al seu torn l’empresa compta amb un contracte de suport al Manteniment de Via de les línies de metre que està dotat amb 300.000 euros anuals.

El Pla de Manteniment de Via de FGV determina les freqüències en les inspeccions que es realitzen a la via i als aparells de via, obtenint uns índexs de qualitat i unes qualificacions en funció del seu estat, que determinen la planificació de les accions de conservació i manteniment del sistema.

Sánchez ha subratllat que, amb anterioritat, “les inspeccions es realitzaven de forma visual, amb revisions a peu i en cabina dels trens per part dels operaris de manteniment de via i amb mesuraments realitzats per mitjà de ferramentes manuals (regles de via). En l’actualitat FGV disposa d’un nou contracte de Consultoria Topogràfica i Auscultació Geomètrica de Via que, de forma periòdica, realitza una auscultació completa dels paràmetres geomètrics de la via i les desviacions en totes les línies de metro a València”.

El director gerent de FGV ha explicat que “aquesta auscultació geomètrica es realitza per mitjà d’un dispositiu encarrilat en la via que la recorre en la seua totalitat i que obté i representa de forma gràfica i geo-referenciada tots els paràmetres geomètrics. Aquestes dades són analitzades i permeten planificar les actuacions en matèria de manteniment”.

De la mateixa manera les dades obtingudes i el seua anàlisi permeten, a més, l’obtenció d’una qualificació de la via i les desviacions, “qualificació que ha experimentat una important millora en els últims 2 anys”, hi ha assenyalat Andrés Sánchez.

Les intervencions programades milloren les condicions de confort de cara als usuaris i allarguen el temps d’utilització de la infraestructura, així com la seua fiabilitat, alhora que prolonguen la vida útil dels trens i redueixen el consum d’energia.

Com a part de les accions manteniment de la superestructura de via FGV ha obert el procés de licitació d’un nou contracte de Consultoria Topogràfica i Auscultació Geomètrica de Via i Desviacions, amb una dotació aproximada de 500.000 euros anuals, “el qual amplia de forma important l’abast de l’actual contracte en vigor, i que pretén ser encara una millor ferramenta de control i supervisió de l’estat de la via i les desviacions”, ha manifestat el director gerent de FGV.

En fase d’estudi es troba un nou plec de suport al Manteniment de Via de les línies de metre amb més abast que l’actual i que comptarà amb una aportació d’1,5 milions d’euros, i un altre de Manteniment Integral de Desviacions de via, pressupostat en 700.000 euros anuals.

Inspecció de túnels Línies 1 i 2

FGV realitzarà per primera vegada una inspecció i auscultació dels túnels i estacions subterrànies. Es tracta de la primera ocasió, en la història de FGV, en la que l’empresa ha planificat una revisió detallada de les seues infraestructures subterrànies que en alguns casos ja compten amb quasi 30 anys en servici, tal és el cas de les actuals Línies 1 i 2 de Metrovalencia.

L’objectiu d’aquests treballs, dotats amb un pressupost de licitació de 462.280 euros, és realitzar les actuacions necessàries en els 27 quilòmetres de túnel i 35 estacions subterrànies, per a conéixer l’estat actual de les dites instal·lacions i escometre mesures correctives si fóra necessari.